Title
|
تأثیر بازیهای ویدئویی بر رفتار کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
بازی ویدئویی، رفتارکودکان، اختلال طیف اتیسم.
|
Abstract
|
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داد که بسیاری از ویژگیهای رایج بازیها از جمله نقشهای ازپیشتعریفشده، اهداف و تکرارپذیری مابین سطوح، مشخصههایی از کودکان
اوتیستیک نظیر مشکلات اجتماعی، رفتاری، توانایی ترتیببندی امور را تحت تأثیر قرار میدهد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر بازیهای ویدئویی بر رفتار کودکان دارای
اختلال طیف اتیسم انجام شد.
7سالهٔ مبتلا به اوتیسم شهر - روشبررسی: روش تحقیق از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایشی و گواه بود. جامعهٔ آماری را تمامی کودکان 15
اراک در سال 1397 تشکیل میدادند که از بین آنان 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. اعضای
گروه آزمایش در طول پانزده هفته )هفتهای 2 جلسه( و هر جلسه به مدت 1 ساعت بهصورت گروهی در بازیهای ویدئویی شرکت داشتند و در گروه گواه هیچ مداخلهای انجام
SPSS نگرفت. ابزار پژوهش پرسشنامهٔ ارزیابی رفتاری راتر )فرم والدین، 1967 ( بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس در سطح معناداری 0٫05 و نرمافزار 23
انجام گرفت.
.)p= یافتهها: نتایج نشان داد که انجام بازیهای ویدئویی توانست تأثیر معناداری بر بهبود رفتارهای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم داشته باشد ) 0٫002
نتیجهگیری: باتوجه به یافتهها، انجام بازیهای ویدئویی موجب بهبود رفتار کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم میشود. از اینرو بازیهای ویدئویی برای این کودکان توصیه
میگردد.
|
Researchers
|
Hassan Yaghoubi (First Researcher)، Masood Karimlo (Second Researcher)، (Third Researcher)
|