Research Specifications

Home \نقش واسطه ای محیط یادگیری ...
Title نقش واسطه ای محیط یادگیری کلاسی در رابطه برنامه درسی پنهان با مهارتهای تفکر انتقادی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Type of Research Thesis
Keywords محیط یادگیری کلاس، برنامه درسی پنهان، تفکر انتقادی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Abstract با گسترش همه جانبه اطلاعات در دنیای رو به رشد امروزی می بایست در جستجوی روشی کارا در جهت غربال کردن اطلاعات بود. به ویژه در نیم قرن اخیر، مقوله آموزش و یادگیری همواره یکی از مباحث بسیار مهم بوده است بگونه ای که مقوله یادگیری آموزش را بیشتر باید در چارچوب درک و استدلالی با عنوان موجودی زنده تفسیر و ارزیابی کرد که ضرورتا متشکل از عوامل و عناصر عینی و ملموس محیطی نیستند، بلکه درک و برداشت خود فرد از آن موقعیت تعیین کننده است و باید مورد توجه قرار گیرد(Reis & judd,2014). بر این اساس و در ارتباط با یادگیری، توجه به شرایط محیط و زمینه های مربوط به آن ضرورت می یابد. طبق نظریه تطابق محیطی، ادراکات و شناخت های شخص از محیط اطراف خود شکل دهنده رفتار او هستند. به عبارتی خودکارآمدی یادگیرنده تحت تاثیر محیط یادگیری او شکل گرفته و تغییر پیدا می کند. بنابراین یکی از مهم ترین عوامل توسعه برنامه های تحصیلی موفقیت آمیز یادگیرنده، محیط یادگیری یا ادراک از محیط یادگیرنده است. محیط یادگیری مثبت و اثربخش منجر به ایجاد یکپارچگی و پیشرفت تحصیلی و ارتقای مهارت های یادگیرنده می شود(یوسفی افراشته و همکاران،1394). به عبارتی ویژگی های محیط کلاس می تواند ابعاد یادگیری را تحت تاثیر قرار دهد و با توجه به اینکه اداره کلاس درس همیشه از عمده ترین مسائل معلمان بوده است چون اداره و کنترل کلاس همواره پیش نیاز یک محیط یادگیری اثر بخش برای دستیابی به اهداف آموزشی است. این فعالیت باید به گونه ای طراحی شود که از طریق آن فرصتهای یادگیری بیشتری فراهم شود و مهارتهای اجتماعی و مشارکتی و انتقادی یادگیرنده رشد و ارتقاء یابد(رافعی،1391). لذا محیط یادگیری کلاس از مهم ترین عوامل تاثیر گذار روی یادگیری و ارتقای شاخص های توسعه آموزشی و مهارتی فراگیر است. در این بین یکی از مهم ترین مهارت های موردتوجه در خصوص یادگیرنده بحث ارتقای مهارت های تفکر انتقادی است. تفکر انتقادی این را برای فرد میسر می سازد تا حقیقت را در میان به هم ریختگی حوادث و اطلاعات جستجو کند و به هدفش که رسیدن به کامل ترین درک ممکن است، دست یابد. به همین دلیل متخصصان تعلیم و تربیت و برنامه ریزان درسی به جای انتقال حقایق علمی، پرورش و تقویت روش ها و نگرش های علمی را توصیه می کنند و به جای تولید مجدد حقایق علمی، فرآیند را مورد توجه قرار می دهند. آن ها معتقدن
Researchers (Student)، isa barghi (Primary Advisor)، moosa piri (Advisor)