Research Specifications

Home \اثربخشی آموزش هیجان‏‏ های ...
Title اثربخشی آموزش هیجان‏‏ های مثبت و منفی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی
Type of Research Thesis
Keywords هیجان مثبت و منفی، پیشرفت تحصیلی، نگرش به درس ریاضی
Abstract پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و پژوهشگر درصدد بررسی و مطالعه پدیده ای است که عملاً مدارس، نظام های آموزشی و خانواده ها هر روزه با آن دست و پنجه نرم می کنند. از نظر روش نیز نیمه آزمایشی است. چراکه اولاً پژوهشگر درصدد دستکاری متغیر مستقل برای تعیین تاثیر آن بر متغیرهای وابسته می باشد و قاعدتاً برای چنین امری نیاز است تا شرایط نسبتاً کنترل شده ای ایجاد شود. اما از آنجا که امکان کنترل تمامی متغیرها نبوده و همچنین امکان انتخاب تصادفی وجود ندارد از طرح‏های نیمه آزمایشی استفاده می شود. علاوه بر آن، طرحی که در این پژوهش مورد استفاده قرار می گیرد، طرح نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون می باشد. در این طرح ابتدا اعضای نمونه پژوهش را به دو دسته تقسیم کرده و عده ای در گروه آزمایشی و عده دیگر نیز در گروه کنترل قرار می گیرند. سپس به منظور کنترل متغیرهای ناخواسته، پیش آزمونی از هر دو گروه کنترل و آزمایش به عمل می آید.در گام بعدی، عمل آزمایشی که شامل ده جلسه 45 دقیقه‏ای آموزش هیجان های مثبت و منفی می باشد به گروه آزمایشی ارائه شده و برای گروه کنترل مداخله ای در این زمینه صورت نخواهد گرفت. در نهایت و پس از سپری شدن 10 جلسه مورد نظر، پس آزمونی از هر دو گروه گرفته خواهد شد تا نتایج به دست آمده از این دو گروه مقایسه و بررسی شوند. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‏آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1398-1397 می باشند. از آنجا که قاعده ای سرانگشتی برای حجم نمونه در پژوهش های آزمایشی وجود دارد از این قاعده برای برآورد حجم نمونه استفاده شده است. بر اساس این قاعده، حجم نمونه در مطالعات آزمایشی بین 15 تا 30 نفر برای هر گروه مطالعه می باشد (کرسول، 2012). بر این اساس، از بین تمامی اعضای جامعه مورد نظر، 60 دانش‏آموز به صورت نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 30 نفر) تقسیم بندی می شوند. استفاده از این روش نمونه گیری از آن رو است که امکان انتخاب تصادفی دانش آموزان وجود نداشته و تنها می توان به نمونه هایی اکتفا کرد که امکان همکاری با پژوهشگر وجود داشته و یا افراد جامعه قابل دسترسی هستند. از آنجا که در پژوهش حاضر سه متغیر اساسی وجود دارند که باید مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرند، بنابراین، از سه ابزار نیز برای گردآوری داده های پژوهش است
Researchers (Student)، javad mesrabadi (Primary Advisor)، moosa piri (Advisor)