Research Specifications

Home \کاهش زمان سفر در شبکه‏ موردی ...
Title کاهش زمان سفر در شبکه‏ موردی بین خودرویی با استفاده از شبکه عصبی فازی و الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات چندهدفه
Type of Research Thesis
Keywords زمان سفر؛ شبکه‏ موردی بین خودرویی؛ الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات چند هدفه؛ شبکه عصبی فازی؛ ترافیک خودرویی؛ سیستم حمل ونقل
Abstract بر اساس تخمین های صورت گرفته توسط سازمان IPI ، در سال 2030، شصت درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت خواهند داشت و تعداد خودروها از 1 میلیارد به حدود 2 میلیارد افزایش خواهد یافت [1]. این رشد سریع منجر به افزایش ترافیک در معابر شهری خواهد شد. در حال حاضر نیز رانندگان زمان زیادی را در صف های طولانی ترافیکی صرف می کنند. این وضعیت موجب بروز مشکلاتی از قبیل اتلاف زمان، کاهش کارایی سیستم حمل و نقل و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد شد. این شرایط به صورت مستقیم بر آلودگی فضاهای شهری و هزینه های نگهداری معابر تاثیر خواهد داشت. امروزه برای رفع این چالش و مدیریت آن، به کارگیری سیستم‏ ها ‏ فناوری اطلاعات و مهندسی شبکه یکی از راهکارهای مفید و مطلوب جهانی محسوب شده که توجه بسیاری از محققین، مراکز تحقیقاتی و سازمان‏ های اجرایی را به خود جلب نموده است. در همین راستا در دهه گذشته، شبکه های VANET یا شبکه موردی بین خودرویی به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی برای رفع این چالش مورد استفاد قرار گرفته اند. در شبکه موردی بین خودرویی، هر وسیله نقلیه به یک واسط رادیویی تجهیز شده و بدین ترتیب، هر خودرو به یک گره بی سیم با امکان ارتباط در فواصل نسبتاً کوتاه تبدیل می شود. با توجه به کاربرد‏های مهم شبکه ‎های موردی بین خودرویی مانند ایمنی، امنیت، کنترل ترافیک، راحتی سرنشینان، کاربردهای تجاری و ...؛ مطرح نمودن یک روش‏ جدید برای کاهش زمان سفر خودروها براساس این زیرساخت امری ضروری به نظر می رسد. لذا موضوع این پایان نامه، ارائه راهکاری جهت دستیابی به این هدف می باشد.
Researchers (Student)، Mohsen Heydarian (Primary Advisor)