Title
|
آلتمتریکس: رویکردی نو در ارزیابی عملکردهای پژوهشی
|
Type of Research
|
Presentation
|
Keywords
|
آلتمتریکس، رویکردهای نوین پژوهشی، ارزیابی پژوهش
|
Abstract
|
با توجه به رشد روزافزون استفاده از وب اجتماعی و ابزارهای آن به عنوان بستر انتشار تولیدات پژوهشی و ارتباطات علمی، ارزیابی و داوری کیفیت پژوهشهای علمی منتشر شده توسط وب اجتماعی ضروری است. آلتمتریکس یک روش جدید اندازه گیری تاثیر و توزیع پژوهشهای دانشگاهی و غیر دانشگاهی مبتنی بر شبکه های اجتماعی است. سرعت، سهولت و شفافیت شاخص های آلتمتریکس در ارزیابی استنادها اهمیت و ضرورت مطالعه ی آلتمتریکس را نشان می دهد. در مقاله حاضر ضمن معرفی آلتمتریکس و بررسی پیشینه ی پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه، محدودیتها و نقاط ضعف شاخص های سنتی ارزیابی تاثیر پژوهش مرور و پس از آن شاخص ها و ابزارهای آلتمتریکس، مزایا، محدودیتها و کاربردهای آن در ارائه خدمات به گروههای مختلف ذینفع بیان می شود. نتیجه اصلی مطالعه ی حاضر این است که شاخص های آلتمتریکس می توانند به عنوان جایگزین یا مکمل در کنار سایر شاخص های علم سنجی برای بررسی عملکرد پژوهشگران و اثرگذاری تولیدات علمی مورد استفاده قرار گیرند.
|
Researchers
|
Faegheh Mohammadi (First Researcher)، Leila Khalili (Second Researcher)
|