Title
|
اثربخشی آموزش نظم جویی فرایندی هیجان برکنترل شناختی و حافظه کاری دانش آموزان دختر پایه هشتم مقطع متوسطه اول شهر تبریز
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
نظم جویی فرایندی هیجان، کنترل شناختی ،حافظه کاری.
|
Abstract
|
امروزه میزان موفقیت نظام آموزشی بر اساس میزان موفقیت در شاخص های تحصیلی و عاطفی دانش آموزان ارزیابی می شود. تجارب هیجانی، صرف نظر از ظرفیت مثبت یامنفی حاکم بر آن ها، از عناصر اصلی سازگاری موجودات زنده تلقی می شود. تمامی انسان ها و حیوانات، با درجات متفاوت، حالت های هیجانی و خلقی متعددی را تجربه نموده و از آن ها برای کنش وری های مختلف زندگی روزمره استفاده می کنند. شاید یکی از تفاوت های اساسی انسان با سایر گونه ها، توانایی او در دستکاری، مدیریت و کنترل شدت، مدت، نحوه ابراز، زمان و مکان ابراز تجارب هیجانی است. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که نظم جویی کارآمد هیجان با سلامت روان شناختی، روابط بین فردی و عملکرد شغلی و تحصیلی مطلوب مرتبط است Brackett) & Salovey ، 2004؛ John Gross &،2004 ). بر عکس مشکلات نظم جویی هیجان زمینه ساز بروز الگوهای مختلف آسیب شناسی روانی می باشد (Mennin & Farach ، 2007؛ Aldao ، Nolen-Hoeksema & Schweizer ، 2010 ؛ Berenbaum ، Raghavan ، le ، vernon & Gomez ،2003؛ Greenberg ،2002).برای مثال، نظم جویی مشکل ساز هیجان در آسیب های روانی گوناگون مانند اختلال شخصیت مرزی (Lynch ، Trost ، Salsman Linehan & ،(2007، اختلال های تغذیه (Polivy & Herman ، 2002؛Clyne Blampied & ،)، اخلال افسردگی اساسی (نولن/هوکسما و همکاران، 2008؛ روتنبرگ، گروس و گاتلیب (Gotlib) ، 2005)، اختلال دوقطبی Johnson) ،(2005، اختلال اضطراب فراگیر (منین و همکاران، 2007)، اختلال اضطراب اجتماعی (Kashdan & Breen ،2008)، اختلال های مرتبط با الکل& Sher) Grekin ،(2008 و اختلال های مرتبط با مصرف مواد Fox) و همکاران،2007) مشهود است. توجه به این نکته ضروری است که هیجان ها همیشه در محیط های آکادمیک و بالینی حضور دارند. این هیجان ها، به احتمال زیاد بر آمادگی، انگیزه برای مقابله با مشکلات و تلاش های دانش آموزان و حتی را هبردهای مورد استفاده آن ها برای درک مطلب و پیشرفت تحصیلی تاثیر دارد Lam, Chen, Zhang &) Liang ،(2015. بنابراین، نادیده گرفتن این مساله خود می تواند باعث ضعف فزاینده نظام آموزشی در انجام کارکردهای خویش شود. در واقع، نادیده گرفتن این مساله که چگونه می توان با استفاده از آموزش نظم جویی فرایندی هیجان، شاخص های تحصیلی و عاطفی را ارتقا داد می تواند منجر به ضعف عملکردی نظام آموزشی شود. این در
|
Researchers
|
(Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)
|