Title
|
بررسی رابطه سواد رسانه ای، سواد سلامت و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
هوش هیجانی، سواد رسانه ای، سواد سلامت
|
Abstract
|
دوران دانشجویی به دلایلی از جمله دوری از خانواده، مشارکت در مسؤلیت پذیری اجتماعی، ارتباط زمانی این دوره با شرایط نوجوانی و جوانی، فشارها درسی و تحصیلی، دوره ای خاص تلقی می شود. قرار گرفتن در چنین شرایطی اغلب با فشار و نگرانی توأم است و عملکرد و بازدهی افراد (ایشان) را تحت تأثیر قرار می دهد. از طرف دیگر داشتن مشکلات روانی، منجر به اختلال در انجام تکالیف درسی، کاهش انگیزه، اضطراب، ترس و نگرانی شده و سبب می شود که دانشجویان بخش قابل توجهی از نیروی فکری خود را صرف چنین مشکلاتی کنند. در نتیجه، مسلماً توان و علاقه کاری را برای فعالیت در امور درسی و آموزشی نخواهند داشت.
از آنجا که موفقیت تحصیلی آرمانی، مستلزم برخورداری از عملکرد روانشناختی بهینه و سلامت روانی فرد است و توانمندی های و شایستگی های اجتماعی و هیجانی از عوامل تعیین کننده و موثر بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی به شمار می روند. هوش هیجانی می تواند پیش بینی کنندۀ موفقیت افراد در زندگی و شیوۀ برخورد مناسب با استرس ها باشد. ناتوانی در به کارگیری و به موقع مهارت های هیجانی می تواند سلامت فکری، هیجانی و روانی افراد را تهدید کند و هیجانات نابجا منجر به کنترل نکردن تکانه ها و عدم مقاومت در برابر مشکلات و بکارگیر روش های نادرست برای مقابله یا فرار از مشکلات شود (شمسی ثانی و شمسی ثانی، 1395).
در دنیای امروز، رسانه ها یکی از اجزای اصلی جوامع بشری شده اند؛ افراد با سواد رسانه ای، در برابر اطلاعات رسانه ای، آسیب پذیری کمتری دارند و پیام هایی را که به منظور تاثیرگذاری بر آنها طراحی و ارسال شده در سطوح مختلف مورد شناسایی قرار می دهند. بنابراین در این شرایط، داشتن مهارت و تخصص لازم برای استفاده از رسانه و ابزار آن برای عموم مردم بویژه دانشجویان یک ضرورت است.
همانگونه که نتایج مطالعات مختلف، نشان داده است: در جوامعی که سطح سواد سلامت مردم، از میزان قابل قبولی برخوردار است، هم مردم با نشاط تر، سالم تر و پویاترند و هم دولت ها کمتر متحمل هزینه های سرسام آور درمان می شوند و بدین ترتیب، هزینه هایی که به ناچار باید صرف درمان شود، صرف پیشگیری و بهداشت مردم خواهد شد و این مهم، کیفیت و سبک زندگی مردم را نیز بهبود می بخشد. گفته شده است، افراد دارای سواد سلامت ناکافی، با احتمال کمتری، اطلاعات نوشتاری و گفتاری متخصصان سلامتی را درک و به دستو
|
Researchers
|
(Student)، Rahim Shahbazi (Primary Advisor)، Abolfazl Ghasemzadeh (Advisor)
|