Title
|
اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر انعطاف پذیری شناختی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر ارومیه
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
راهبردهای فراشناختی، انعطاف پذیری شناختی، اهمال کاری تحصیلی
|
Abstract
|
مروری بر مطالعات و پژوهش های انجام شده نشان از شیوع بسیار بالای اهمال کاری دارد به گونه ای که در تمام حیطه ها و مراحل زندگی به چشم می خورد و به خصوص در حیطه ی تحصیلی صدمات و عواقب بزرگی به زندگی تحصیلی فراگیران وارد می کند.
یافته های اوزر،دمیر و فراری (2009) نشان داد که اهمال کاری در حدود 40 تا 95 درصد محیط های آموزشی را در برمی گیرد (سواری،1390).
با توجه به پیامدها و انواع آسیب های روانی و جسمانی نظیر افسردگی، استرس، اضطراب، ترک تحصیل، عزت نفس پایین، عصبانیت و فشار روحی لازم است تا مطالعات بیشتر و راه حل هایی جهت کنترل و یا کاهش آن انجام گیرد. از طرفی پژوهش های انجام شده دارای تناقضاتی درباب نتایج حاصله در مورد میزان شیوع اهمال کاری در بین فراگیران دختر و پسر در سنین و مقاطع مختلف زندگی وتحصیلاتی است.
همچنین طبق پژوهش های رستمی و همکاران (1395) اهمال کاری همبستگی منفی با انعطاف پذیری شناختی دارد به نحوی که با افزایش اهمال کاری تحصیلی انعطاف پذیری کاهش می یابد.
با کاهش انعطاف پذیری توانایی سوییچ کردن بین چند موضوع و سازگاری با شرایط متغییر محیطی و همچنین انتخاب راهبردهای یادگیری موثر در تحصیل از جمله راهبردهای فراشناختی مختل شده در نتیجه اثرات سوءیی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و زندگی روزمره آنان خواهد داشت.
از سویی با وجود تحقیقات انجام گرفته در باب متغییرهای مورد نظر، لذا به دلیل بدیع و جدید بودن جای کار فراوان دارد و ابعاد بسیاری از این متغییرها و ارتباط با سایر عوامل هنوز آشکار نشده است.
به طور کلی نتایج این پژوهش می تواند پیامدهایی نظیر افزایش انعطاف پذیری شناختی در مواجه با شرایط متغیر و سازگاری با آن ها ،راهکارها و چشم اندازهایی جدید برای استفاده از راهبردهای فراشناختی ،پرهیز از اهمال کاری تحصیلی و کاهش یا کنترل آن به شیوه ای منطقی و ایجاد شرایط مطلوب روانی جسمانی جهت تحصیل و زندگی دانش آموزان به دنبال داشته باشد.
|
Researchers
|
(Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)
|