Title
|
یافتن گره های پخش کننده بانفوذ برای مسئله حداکثرسازی نفوذ با استفاده از روش تعبیه گراف و ویژگی های محلی توپولوژیکی در شبکه های اجتماعی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
حداکثرسازی نفوذ، گره های بانفوذ، گسترش نفوذ، مدل آبشاری مستقل، مدل حد آستانه خطی، شبکه های اجتماعی، تعبیه گراف
|
Abstract
|
انتشار اطلاعات، پذیرش رفتارها، انتشار ویروس و نوآوری از طریق شبکه های اجتماعی تأثیر زیادی در اقتصاد و زندگی اجتماعی دارد، به همین دلیل روند گسترش اطلاعات و تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار پراهمیت است. به طوری که روند گسترش اطلاعات در شبکه های اجتماعی می تواند فرهنگی را در جامعه رواج دهد. همیشه بهینه بودن گسترش اطلاعات در شبکه های اجتماعی چالشی بسیار مهم برای شرکت های تجاری است. به عنوان مثال شرکت YouTube برای انتشار بیشتر تبلیغات باید افراد بانفوذی را در شبکه YouTube شناسایی کند تا افراد بیشتری تحت تأثیر قرار بگیرند و از سود بیشتری بهره ببرد. همچنین برای جلوگیری از انتشار بیماری های مسری در جامعه باید افراد مهم که با افراد بیشتری در ارتباط هستند را شناسایی کرد. شناسایی این افراد مهم با استفاده از مسئله حداکثرسازی نفوذ قابل انجام است. مسئله حداکثرسازی نفوذ می تواند به بهینه سازی عملکرد تجاری شرکت ها و حل برخی از مسائل اجتماعی کمک کند. در بازاریابی دهان به دهان یک شرکت می تواند با انتخاب مجموعه افراد بانفوذ در شبکه های اجتماعی، تبلیغات گسترده ای درزمینه محصولات خود داشته باشند، همچنین به دلیل محدودیت بودجه در ارائه محصول با گره های بانفوذ، انتخاب حداقل گره بانفوذ که بیشترین گسترش نفوذ را داشته باشند در اولویت می باشند. بعضی از مسائل اجتماعی را می توان با دیدگاه حداکثرسازی نفوذ موردبحث و بررسی قرارداد ازجمله می توان به انتشار شایعه و نظرات منفی و مثبت اشاره کرد. برای مثال در انتشار شایعه، کاندیدهای ریاست جمهوری می توانند به صورت هدفمند با انتخاب افراد بانفوذ در شبکه های اجتماعی شایعاتی را علیه کاندیدای رقابتی خود با حداکثر انتشار گسترش دهند. همچنین در حداکثرسازی نفوذ می توان انتشار نظرات منفی را با انتخاب مؤثر و بهینه گره های بانفوذ به حداقل رساند و در مقابل آن انتشار نظرات مثبت را به حداکثر رساند. بنابراین، مسئله حداکثرسازی نفوذ می تواند با انتخاب مؤثر و بهینه گره های بانفوذ به رفع چالش های موجود در زندگی اجتماعی و اقتصادی کمک شایان و قابل توجهی کند.
|
Researchers
|
(Student)، Asgarali Bouyer (Primary Advisor)، Esmaeil Nourani (Advisor)
|