Abstract
|
تفکر سیستمی به افراد و معلمان کمک میکند تا با گسترش وسعت دید خود در خصوص پدیده های پیچیده ، شناخت کافی داشته و کسب کنند و با دیدن نظم و ترتیب در آشفتگی ها ، با عث ایجاد درک بهتری از پدیده ها گوناگون و مسائل پیچیده سازمان بشوند (Ackoff,1999). بنابراین ، تفکر سیستمی به عنوان ابزاری برای کمک به همه معلمان ، مدیران و تصمیم گیرانی در زمینه تسهیل پیچیدگی های مسائل سازمانی (Daivis et al.,2015 Lezak and Thibodeau ). و بهبود سازی کیفیت تصمیم گیری و اثر بخشی سازمانی ( اختر و همکاران ،2018)، اهمیت تفکر سیستمی به عنوان پایه و اساس برای اثر بخشی سازمان های دولتی مورد تائید است . از آنجا که در سازمانهای دولتی ، هم زمان اهداف و خط مشی های متفاوتی دنبال می شود ، اثر بخشی سازمانی نیز پیچیده تر می شود ( Amah,E, and Ahiauzu,2013) در نظام آموزش و پرورش معلمان بر نظام های ارزشی دانش آموزان ، نگرش آنان ، علایق آنان و نتایج درسی آنها و به طور کلی بر عملکرد مدرسه و نوع ارتباط و صمیمیت با مدیران و معاونین و سایر کارکنان و همکاران تاثیر زیادی دارد . تحولات سریع و پیوسته عصر حاضر ، پیامدهایی نیز در آموزش و پرورش دارد . نظام آموزشی برای هماهنگی با این دگرگونی و مواجه با چالش های بر آمده از آنها ، نیازمند تفکرات نو و جدید و همینطور درست اندیشیدن و چگونگی صحصح بودن آن می باشد . از جمله دیدگاه های تاثیر گذار بر عملکرد معلمان مدارس ، تفکر سیستمی است . چرا که تفکر سیستمی یک نوعی به چگونه اندیشیدن و چگونگی آن را نیز به ما انسانها یاد میدهد ؛ لذا انجام این پژوهش از سه لحاظ دارای اهمیت می باشد :
اول : اینکه محقق در صدد است معلمان مدارس در کلاس درس و نظام آموزشی از نقش اساسی تفکر سیستمی آگاه سازد .
دوم : شناسایی عوامل موثر در ایجاد تفکر سیستمی معلمان مدارس دولتی دوره ابتدایی (پیشایندهای تفکر سیستمی ) و پیامد های تفکر سیستمی معلمان مدارس ( پسایند های تفکر سیستمی ) می توانند منجر به زمینه سازی تفکر سیستمی به جای تفکر سنتی در نظام تعلیم و تربیت کشور ، بهبود تصمیم گیر یها ،بهبود عملکردها و اثر بخشی برنامه های آموزشی ، کمک به بهبود یافتن سازمان و یادگیرنده بهره وری، کاهش هزینه ها و کاهش پیچیدگیهای موجود در مدارس و کلاس درس می گردد . سوم اینکه تلاش خواهد کرد پیشنهادهایی در جهت تقویت ایجاد و تفکر سیستمی به مع
|