Abstract
|
اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی با مشکلات زیادی در زمینه های مختلف مثل مشکلات تحصیلی، مشکلات سلوک و مصرف مواد، مشکلات با والدین و همسالان، مشکلات خواب و سرعت شناختی کند (Weis، ترجمه سید محمدی، 1397)، اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و قانون شکنی زیاد همراه است. به علاوه این اختلال احتمال خطر همراه شدن با سایر اختلال ها نظیر پرخاشگری در نوجوانی، لجبازی و نافرمانی را دربر دارد (Davids and Gastpar, 2008).
همچنین گستردگی و فراگیر بودن این اختلال بر اهمیت بررسی و کندوکاو آن می افزاید (بهروز، علی آبادی، یزدخواستی و ویسی، 2013). و نیز این اختلال بار عظیمی را بر جامعه از نظر بدکاری روان شناختی تا پیامد های شغلی نامطلوب، استرس بر خانواده ها و هزینه های مالی و اجتماعی تحمیل می کند (Doshi, Hodgkins and Kahle, 2012).
از طرفی به راحتی می توان تصور کرد که وجوه رفتاری متعدد این اختلال می تواند به افسردگی مادران، اضطراب و احساس عدم لیاقت در امر تربیت فرزند، وابستگی ضعیف عاطفی بین کودک و والد و بالا رفتن سطح تنش در خانواده ها منجر شود (هوشور، بهنیا، خوشابی، میرزایی و رهگذر، 2010).
علاوه بر این مطالب، آزمون WISC-V، آزمون جدیدی است که پژوهش های اندکی درمورد آن صورت گرفته است. این آزمون ابعاد متنوع تری را نسبت به آزمون های قبلی هوش شامل می شود و کودک را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می دهد. آزمون WISC-V، شامل 5 شاخص اصلی به نام های سرعت پردازش، حافظه فعال، استدلال سیال، بصری- فضایی و درک کلامی می باشد که هر یک از این شاخص ها، نقش کاربردی دارند. حافظه فعال یکی از مولفه های حیاتی هوش است (استرنبرگ، ترجمه خرازی و حجازی، 1387). حافظه فعال، توانایی نگهداری اطلاعات در ذهن حین انجام تکالیف پیچیده و نظارت بر عملکرد و ارزیابی پردازش های شناختی می باشد (Dawson and Guare, 2004). نقص در حافظه فعال باعث می شود که اندوزش و پردازش موقتی اطلاعات برای انجام تکالیف پیچیده شناختی درست صورت نگیرد (مرادی و میرمحمدی، 2010). سرعت پردازش با پردازش سریع اطلاعات، فضای بیشتری را برای ورود اطلاعات به حافظه کاری ایجاد می کند (Formoso, Ricle, Barreyro, Calero, Jacubovich and Burin, 2018). نقص در این شاخص باعث می شود که فرد در انجام تکالیف بویژه تکالیف شناختی، کند عمل کند (Lawrence, Houghton, Tannock, Douglas, Durkin and W
|