Research Specifications

Home \نقش فرهنگ مدرسه در پذیرش ...
Title نقش فرهنگ مدرسه در پذیرش نوآوری های برنامه درسی در دوره ابتدایی
Type of Research Thesis
Keywords فرهنگ مدرسه ،پذیرش نوآوری ، برنامه درسی
Abstract یکی از مهم ترین اهداف نظام های آموزش عالی، ایجاد خلاقیت و نوآوری در دانش اموزان است و حوزه برنامه درسی به عنوان قلب نظام آموزشی می تواند در تدوین برنامه و اجرای این امر مهم، مؤثّر باشد(خسروی، 1397). نظام آموزشی کارآ و اثربخش ، نظامی است که با اهداف نهایی و نیازهای واقعی جامعه تناسب داشته و توانایی آماده سازی نسل جوان را برای نیل به اهداف دارا باشد. اگر مسئولین برنامه ریزی در همه ی سازمان ها و مؤسسات کشور، وظیفه ی خود را به نحو احسن انجام دهند و بهترین برنامه ها را برای رفع مشکلات و پیشرفت در جهت مطلوب تدوین کنند و برای آنها بودجه کافی نیز در اختیار داشته باشند اما نیروی انسانی لازم برای اجرای برنامه ها از قبل تأمین و تربیت نشده باشد، کاری از پیش نخواهد رفت و قدمی برداشته نخواهد شد. مهم ترین چالش آموزش و پرورش در هزاره ی سوم، سیاست تغییر و تبدیل است. تبدیل نظام آموزشی فعلی به آموزش و پرورش کارآ و اثربخش ، به همان اندازه که اهمیت دارد ، عملی خطیر است. ترسیم ویژگی های چنین نظام آموزشی با رسم یک دیاگرام یا تدوین یک مقاله، میسر نیست، بلکه ضرورتاً نیاز به مطالعه و پژوهش دقیق در تحولات و تغییرات اجتماعی دامنه دار در یک جامعه دارد. پیش از بیان ویژگی های آموزش و پرورش کارا و اثر بخش، باید بر لزوم همکاری همه جانبه ی ارگان ها و سازمان های کشور در حل مشکلات آموزش و پرورش تأکید می شود. در این راستا، رعایت اصولی از قبیل هماهنگی نظام آموزش با نیازها و برنامه ریزی های توسعه و پیش بینی برای تربیت معلم مجرب و متبحر، امری بدیهی است. با توجه به نیاز به نوآوری، پذیرش آن نیز مهم بوده و نیازمند صرف وقت و هزینه می باشد. نسل جوان نسل کنجکاو و جویا و تشنه حقایق است. تأمین این نیاز با توقف، روزمرگی و ایستا بودن میسر نمی-گردد. بلکه با ایجاد فضای باز، آزاداندیشی سالم، ایجاد فضای پرسش و پاسخ علمی و منطقی و گشایش مسیر رشد دست یافتنی است.فرهنگ سازی، نهضت خلاقیت و نوآوری. اگر خواستار پیشرفت همه جانبه مادی و معنوی هستیم، می طلبد نهضت خلاقیت و نوآوری به درستی شکل گرفته و هدایت شود و برای استمرار، محتاج باور عمومی و فرهنگ سازی در این موضوع می باشد(ویوانا و همکاران، 2020 ). مخاطب پذیرش نوآوری های برنامه درسی در دوره ابتدایی بیشتر معلمان هستند تا دانش آموزان. چرا که دانش-آموزان یک بار در طول دوره ی تحصی
Researchers (Student)، isa barghi (Primary Advisor)، moosa piri (Advisor)