Title
|
ارائه روش جدید مبتنی بر نمودار برای طراحی برشی ورقهای فولادی در دماهای بالا
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
آتش سوزی، لاغری ورق، تیرورق فولادی، مقاومت برشی، نمودار طراحی
|
Abstract
|
افزایش استفاده از ورق های جدار نازک، لزوم بررسی عمیق تر رفتار این اعضا را نشان می دهد. با توجه به هزینه قابل توجه انجام کارهای آزمایشگاهی و از طرفی عدم دسترسی همیشگی به نرم افزارهای شبیه سازی عددی پیشرفته نظیر آباکوس، انسیس و...، نیاز به وجود روش طراحی ساده جهت ارزیابی مقاومت برشی ورق ها احساس می شود. این نیاز در دماهای بالا با توجه به تغییر مد خرابی برشی ورق فولادی در برابر حرارت بیش از پیش خود را نشان می دهد. در این مقاله، روابط طراحی برشی آیین نامه فولاد و پل آمریکا به کمک ضرایب کاهشی آیین نامه اروپا برای استفاده در دماهای بالا اصلاح شده و روابط و نمودارهای طراحی جهت تخمین مقاومت برشی نهایی و دمای متناظر با لحظه خرابی انواع ورق (سخت شده و سخت نشده) با شرایط مرزی مختلف با در نظرگرفتن تغییر مد خرابی پیشنهاد شده است. مطابق نتایج، نمودارهای پیشنهادی در هر دو دمای محیط و دمای بالا در ورق های فشرده دارای دقت بیشتری نسبت به ورق های غیرفشرده و لاغر هستند. بدین ترتیب که حداکثر اختلاف بین نتایج نمودارهای پیشنهادی و نتایج شبیه سازی اجزاءمحدود مقاله حاضر در دمای محیط در ورق های فشرده، غیرفشرده و لاغر به ترتیب به حدود %1/1، 23% و 28% می رسد. از طرفی نمودارهای پیشنهادی در دمای 400 و 600 درجه سانتیگراد تقریبا با حفظ دقت خود در محدوده ورق های فشرده، در تخمین مقاومت برشی ورق های غیرفشرده و لاغر منجر به خطایی در حدود 3% تا %11 می شوند. همچنین، حداکثر خطا در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی و عددی سایر محققین به ترتیب به حدود 20% و 4% محدود می شود.
|
Researchers
|
Abbas Ghadami Baderloo (First Researcher)، Ghazaleh Pourmoosavi (Second Researcher)، Ali Ghamari (Third Researcher)
|