Title
|
بررسی کارکردهای اجرائی، پرخاشگری، مشکلات خواب و شدت علائم در کودکان دختر و پسر مبتلا به اختلالات طیف درخودماندگی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
کارکردهای اجرائی، پرخاشگری، مشکلات خواب، شدت علائم، جنسیت، اختلالات طیف درخودماندگی
|
Abstract
|
اختلال طیف اوتیسم معمولا اختلالی مزمن و البته ناهمگون است که شدت و پیش آگهی آن به شدت متغیر است. تشخیص اختلالات طیف در خودماندگی در طول دو دهه ی اخیر افزایش یافته است و برآورد شیوع فعلی حدود 1%در ایالات متحده است. بر اساس DSM-IV-TR تصور میرود اختلال درخودماندگی به میزان 8 مورد در هر ده هزار کودک بروز کند (08/0درصد). آگاهی از نشانه ها و علائم نخستین اختلالات طیف اوتیسم برای والدین دارای کودک خردسال بسیار مهم و حیاتی است؛ چرا که تشخیص زودهنگام اختلال اوتیسم میتواند در روند بهبودی این کودکان تاثیر چشمگیری داشته باشد. برخی از نشانه های اولیه اختلالات طیف اوتیسم معمولا در دو سال اول زندگی در کودکان مشاهده میگردد و برخی از کودکان ممکن است این علائم اولیه و هشداردهنده را از خود نشان بدهند و در مواردی هم ممکن است در کودکان این علائم دیده نشود. برخی از این علائم در اثر افزایش سن تغییر میکند یا انکه واضح تر میشود و در این مقطع سنی است که نقصان های مهارتهای اجتماعی و زبانی برای والدین نگران کننده میگردد؛ به هر حال تعداد علائم مشاهده گردیده در هر کودک بسته به سن و شدت اختلال متفاوت است. با توجه به شیوع روزافزون این اختلال مداخله های موجود در این حیطه از اهمیت بیشتری برخوردار است. ویژگی های این اختلال و گاهی تشخیص دیرهنگام و دشوار، فقدان درمان های قطعی و موثر و پیش آگهی نه چندان مطلوب، میتواند فشار روانی شدیدی را بر خانواده و والدین کودک تحمیل کند.گزارش محققان حدود 85%کودکان مبتلا به اوتیسم، به دلیل محدودیت های شناختی یا انطباقی و مشکلات همراه با این اختلال، توانایی ضعیفی برای زندگی مستقل دارند؛ بنابراین والدین زمان زیادی را برای تامین نیازهای فرزندان خود در طول زندگی اختصاص میدهند. با توجه به اهمیت این موضوع، هرگونه تلاشی که در راستای شناسایی و بررسی مشکلات و نحوه مدیریت این خانواده ها و فرزندان آنها صورت بگیرد و بهداشت روانی جامعه را ارتقا بخشد بسیار پراهمیت است.
|
Researchers
|
Ghazaleh Mokhtarnezhad (Student)، mehran soleymani (Primary Advisor)، Behzad Shalchi (Advisor)
|