Title
|
نقش صفات روشن شخصیت و طرحواره های هیجانی در پیش بینی تاب آوری نوجوانان
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
صفات روشن شخصیت،طرحواره ،تاب آوری
|
Abstract
|
می توان ورود ســازه تاب آوری را به عرصه ادبیات روانشناسی تحولی، انقلابی نو در نحوه نگرش روانشناسان، روان درمانگران، روانپزشــکان و مددکاران اجتماعی به شــمار آورد، به گونه ای که پیش از این برای کودکانی که در معرض ســو استفاده قرار گرفته بودند یا شرایط ناگوار زندگی را تجربه کرده بودند آینده ای تاریک و نه چندان خوشایند متصور می شد، اما شناســایی تاب آوری، بینشــی دگرگون و امیدوارانه برای ســاختن فردای این کودکان و نجات بزرگسالان پدید آورد. تاب آوری اندک در نوجوانان می تواند ناشی از نشانگان هیجانی و مشکلات جسمی دوره بلوغ آنها باشد. تاب آوری پایین در این نوجوانان می تواند به مشکلات ارتباطی با والدین، دوستان و حتی اولیای مدرسه منجر شود و توان آنها را برای مقابله با تغییرات بدنی و روانشناختی کاهش بدهد (اسکروف،لیندرسن، ایندداویک ،2016). افزون بر آنچه گفته شد، تاب آوری در نوجوانان می تواند رابطه بین استرس و مشکلات در دوره بلوغ را تعدیل کند. از طرفی مدل طرحواره های هیجانی و صفات روشن شخصیت رویکرد جدیدی است که در سالهای اخیر مطرح شده است. بررسی های متعدد نشان می دهند که طرحواره های هیجانی با بسیاری از اختلالات روانی از جمله اضطراب، افسردگی،اختلال استرس پس از آسیب، سو مصرف مواد ، ناسازگاری های زناشویی ، اختلالات شخصیت و دردهای مزمن رابطه دارند (لیهی،2004). با توجه به اینکه مطالعات پیشین به طور آشکار به بررسی رابطه بین تاب آوری و صفات روشن شخصیت و طرحواره های هیجانی نپرداخته اند واز آنجا که تنوع فردی زیادی در پاسخ دادن کودکان به سختی وجود دارد (میلر ،2013 ) و از طرف دیگر با توجه به میزان آسیب پذیری نوجوانان به دست آوردن مدلی که بتواند تــاب آوری ایــن نوجوانان را پیش بینی کند، از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار اســت. چون بــا افزایش عوامل محافظت کننده، از پیامدهای سو شایع، مانند مشکلات هیجانی، رفتاری ممانعت به عمل می آید (ماستن،2004). عوامل شناخته شده مرتبط با تاب آوری شامل عوامل فرد محورمثل شخصیت، عوامل زمینه ای و بافتی مثل روابط حمایتی و عوامل اجتماعی و فرهنگی است. به عبارت دیگر تاب آوری به احتمال زیاد نتیجه یک یا حتی چند عامل نیست بلکه نتیجه ای از عوامل چندگانه اســت (بونانو و دیمینیچ ،2013) که در این پژوهش به بررسی رابطه ی آن با طرحواره های هیجانی و صفات روشن شخصیت خواهیم پر
|
Researchers
|
(Student)، rahim yousefi (Primary Advisor)، ezzatollah ahmadi (Advisor)
|