Title
|
طراحی بستۀ توانبخشی شناختی خانواده محور مبتنی بر یافته های علوم اعصاب تربیتی و برررسی اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان اختلال یادگیری( با مشخصه خواندن) مقطع ابتدایی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
توانبخشی شناختی، علوم اعصاب تربیتی ، کارکردهای اجرایی و اختلال یادگیری( بامشخصه خواندن)
|
Abstract
|
چکیده
اختلال یادگیری ویژه با نقص در خواندن یا نارساخوانی رایج ترین اختلال یادگیری مبتنی بر زبان است که منشأ عصب تحولی دارد و ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲﻛﻠﻤﺎﺕ، ﺩﺭﻙ ﻣﻄﻠﺐ ﺿﻌﻴﻒ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﭘﺮﻏﻠﻂ ﻭ توانایی هجی کردن ضعیف ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲﮔﺮﺩﺩ. دانش آموزان دچار اختلال یادگیری نیاز به برنامه های ویژه درمانی دارند که باید علاوه بر محیط کلینیک در محیط خانواده هم پیگیری گردد. از این رو، پژوهش حاضر به لحاظ هدف پژوهش که به طراحی و تدوین بستۀ توانبخشی می پردازد یک پژوهش آمیخته به شمار می رود و به لحاظ روش اجرای پژوهش در دسته پژوهش های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیة دانش آموزان دارای نشانه های اختلال یادگیری ویژه با نقص در نارساخوانی دوره اول ابتدایی منطقه 14و 15 شهر تهران می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب می شوند. ضمن تحلیل داده ها، از شاخص های آمار توصیفی و آماراستنباطی (تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس چند متغیره) با استفاده از نرم افزار SPSS؛ امید است که نتایج این پژوهش مورد استفاده درمانگران مراکز اختلالات یادگیری، مشاوران مدارس و کاردرمانگران کلینیک ها قرار گیرد.
|
Researchers
|
(Student)، abolfazl farid (Primary Advisor)، vahid nejati (Advisor)، Ramin Habibi (Second Advisor)
|