Research Specifications

Home \بهبود خواص فوتوولتایی سلول ...
Title بهبود خواص فوتوولتایی سلول خورشیدی حساس شده به نقاط کوانتومی آلیاژی CdS0.75 Se0.25 دوپه شده با دیسپریسیوم
Type of Research Presentation
Keywords سلول خورشیدی حساس شده به نقاط کوانتومی ، کادمیوم سولفید سلنید، واکنش هیدروترمال ، دوپه کردن یون های فلزی ، عنصر لانتانیدی دیسپریسیوم، بازده و کارایی سلول های خورشیدی.
Abstract : در این کار، به سنتز کوانتوم دات آلیاژی CdS0.75 Se0.25دوپه شده با عنصر لانتانیدی دیسپریسیوم پرداخته شده است که در ساخت سلول های خورشیدی حساس شده به نقاط کوانتوم داتی با هدف بهبود خواص فوتوولتائی آن هابه کار می روند. به همین منظور، مجموعه ای از فیلم های TiO2 مزوپور حساس شده به نقاط کوانتومی آلیاژی CdSl-xSex با ترکیب کنترل شده با استفاده از روش واکنش تبادل آنیونی گرمایشی (HAER) سنتز شد. برای سلول های خورشیدی ساخته شده با استفاده از فیلم های TiO2 حساس به CdS1-xSex، بازده تبدیل قدرت(PCE) بیش از4.63 بر اساس کوانتوم دات CdS0.75 Se0.25تحت روشنایی شبیه سازی شده 2-AM1.5 100 mW cm بدست آمد. همچنین با دوپه کردن دیسپریسیوم در ساختار CdS ، PCE به 5.7 ارتقا یافت. سلول های خورشیدی حساس شده به نقاط کوانتوم داتی، نسل سوم سلول های خورشیدی می باشند که ویژگی های مطلوبی مانند ساخت ارزان، قابلیت تغییر پذیری در سایز، گاف باند و ضریب جذب بالا دارند. همچنین، ساخت کوانتوم دات های آلیاژی و دوپه کردن عناصر لانتانیدی می تواند مسیری برای افزایش توان وکارایی این نوع سل ها گردد.
Researchers Ali Reza Amani-Ghadim (First Researcher)، (Second Researcher)، Farzaneh Bayat (Third Researcher)، Shabnam Sattari Yenghje (Fourth Researcher)