Title
|
اثربخش اموزش تفکر انتقادی برراهبرد های شناختی و فرا شناختی و برانگیختگی شناختی دانش اموزان دوره دوم متوسطه
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
برانگخیتگی شناختی،راهبردهای شناختی وفراشناختی ،تفکر انتقادی
|
Abstract
|
یکی از مشغله های اصلی بشریت در تمام دوران، توانا ساختن نسل آینده در اداره امور خویش و سپردن میراث فرهنگی به آن بوده است، قسمت اعظم این وظیفه در ابتدا توسط خانواده انجام می شد و همزمان با گسترش جوامع و تقسیم کار، بخشی از وظیفه تعلیم و تربیت به نهاد آموزش و پرورش محول شده است. امروزه بر اثر پیشرفت روزافزون علوم و فنّاوری و یافته های نوین روان شناسی تربیتی، مفهوم آموزش و پرورش دگرگون شده و دامنه گسترش آن نیز افزایش یافته است. علمای تعلیم و تربیت را عقیده بر آن است که بزرگ ترین وظیفه مدارس پرورش و توسعه قدرت تفکر و خلاقیت و توانایی ها و مهارت های یادگیری در کودکان است (خدیوی، اقدسی و صمدیان، 1391) که از این طریق استفاده از راهبردهای شناختی و برانگیختگی شناختی بهبود مییابد. راهبردهای شناختی و برانگیختگی شناختی دانشآموزان یکی از شاخصهای مهم در آموزش و پرورش است و بخشی از کوششها و کششهای نظام آموزش و پرورش در تلاش برای هرچه خودکارآمدکردن دانشآموزان و کمک به آنها در اتخاذ راهبردهای شناختی مناسب برای یادگیری میباشد. توجه به راهبردهای شناختی و فراشناختی و برانگیختگی شناختی یکی از ملاکهای کارآیی نظام آموزشی است، کشف و مطالعه متغیرهای تأثیرگذار بر این متغیرها، به شناخت بهتر و پیشبینی متغیرهای مؤثر در مدرسه میانجامد (نانوایی، 1394).
|
Researchers
|
(Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، siavash sheikhalizadeh (Advisor)
|