Abstract
|
قلدری، احساس تنهایی و انزوا ایجاد می کند و در برخی از کودکان و نوجوانان اضطراب زیادی ایجاد می کند. مشکلات مستمر و مداوم در نتیجه این پدیده می تواند به مشکلات روانی شدیدتری چون ترک مدرسه، افسردگی و خودکشی بیانجامد. نتایج تحقیق لطفی و همکارانش(2014) بر روی 591 دانش آموز 10 تا 14 ساله در یزد، نرخ قلدری را 38درصد نشان داد که از این میان 6/22 مورد قلدری واقع شدند و 7/15 درصد هم قلدر بودند . مطالعات درزمینه ی قلدری حاکی از آن است که حدود 30 درصد دانش آموزان به طریقی در رفتارهای قلدری یا به عنوان فرد قلدر یا قربانی یا هر دو درگیر می شوند(Cohn, A., & Canter A., 2003، Harris, S., & Willoughby, W, 2003 ). پیشینه پزوهش حاکی از آن است که قلدری کردن اغلب منجر به پیامدهای منفی برای دانش آموزانی می شود که در مدرسه قلدری می کنند (Eastman, M., Foshee, V., Ennett, S., SotresAlvarez, D., Reyes, H. L. M., Faris, R., & et al., 2018).بر این اساس مطالعات زیادی اثرات منفی روانشناختی، اجتماعی و تحصیلی قربانی شدن توسط همسالان را تایید کرده اند که از آن جمله می توان به مشکلات مدرسه (School Problems) (Kowalski, R. M., & Limber, S. P, 2013) ، رضایت زندگی (Life Satisfaction) (Miranda, R, Oriol, X, Amutio, A, & Ortúzar, H, 2019) ، پرخاشگری ( Aggression) )چان و وانگ، 2017 ) و مشکلات سلامت جسمانی از جمله اختلالات خواب، سردرد و مشکلات گوارشی (Hertz, M. F., Everett Jones, S., Barrios, L., David‐ Ferdon, C., & Holt, M., 2015) اشاره کرد. از آنجا که واکنش فرد قربانی در پاسخ به قلدری و نداشتن توان در برخورد با همسالان از عوامل پیشبینی کننده احتمال قربانی شدن فرد در آینده است (Sokol, N., Bussey, K. & Rapee, R, M, 2016)، در صورتی که در جهت پیشگیری از رفتار قلدری و آموزش افراد، اقدام مؤثری صورت نپذیرد، این پدیده در محیط مدارس به یک اتفاق عادت بدیل خواهد شد و تعداد دانش آموزانی که با مشاهده فرآیند قلدری در آن مشارکت می کنند افزایش خواهد یافت (Powel, M. D., & Ladd, L. D, 2010).بنابراین آگاه سازی آنها در مورد استفاده و به کارگیری از تواناییها و واکنشهای مناسب در برابر قلدری و جلوگیری از قربانی شدن آنها و نیز استفاده از روشهایی به منظور بهبود روابط آنان با همسالان حائز اهمیت است ؛ بنابراین آموختن جرات ورزی به ک
|