Title
|
واکاوی ادراکات معلمان پیرامون آموزش ضمن خدمت مجازی
)مورد مطالعه: معلمان ناحیه یک شهر تبریز(
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
آموزش ضمن خدمت، آموزش مجازی، ادراکات، معلمان.
|
Abstract
|
با توجه به نقشی که امروزه آموزش ضمن خدمت مجازی در توسعهی حرفهای معلمان دارد، بررسی ادراکات معلمان نسبت
به این نوع آموزش دارای اهمیت است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر واکاوی ادراکات معلمان ناحیه یک شهر تبریز
پیرامون آموزش ضمن خدمت مجازی می باشد. روش انجام این مطالعه پدیدارشناسی توصیفی بود جامعه مشارکتکنندگان
این مطالعه معلمان ناحیه یک تبریز در مقاطع ابتدایی و متوسطه بودند که تجربه شرکت در آموزش ضمن خدمت مجازی را
داشتند. جهت مصاحبه با معلمان از نمونهگیری هدفمند ملاک مدار استفاده شد. در این راستا، پس از مصاحبه های
نیمه ساختار یافته با یک سؤال کلی و سپس سؤالات اکتشافی جهت دستیابی به اطلاعات عمیق تر با 18 نفر، اشباع نظری در
دادهها حاصل شد. طی مصاحبه ها، معلمان تجربیات خویش را از آموزش ضمن خدمت مجازی بیان نمودند که با روش هفت
مرحله ای کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل ادراکات معلمان پیرامون آموزش ضمن خدمت مجازی نشان دهنده-
ی 9 مضمون اصلی بود که عبارت اند از: قابلیت دسترسی فارغ از زمان و مکان، بهینه بودن، تناسب با روش های آموزشی و
فناوری های نوین، حمایت های سازمانی، مشکلات محتوایی، مشکلات اجرایی، مشکلات ارزشیابی، مشکلات منابع انسانی؛
نداشتن زیرساخت های لازم. با توجه به این نتایج میتوان گفت، بهره گیری از نظام آموزش مجازی در دوره های آموزش
ضمن خدمت، میتواند برخی از مشکلات و ناکارآمدی های آموزش ضمن خدمت حضوری معلمان از جمله همگام نبودن
آموزش با تغییرات کتب درسی، محدودیت های زمان، مکان و منابع آموزشی را برطرف کرده و راه را برای پیدایش شیوه های
نوین آموزش معلمان مانند شیوه های الکترونیکی و مجازی هموار نماید.
|
Researchers
|
(First Researcher)، Peyman Yarmohammadzadeh (Second Researcher)، Behboud Yarigholi (Third Researcher)
|