Title
|
بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه ی بهزیستی فضیلت گرا در دانشجویان
(نمونه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان)
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
پایایی، روایی، بهزیستی فضیلت گرا، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
|
Abstract
|
برای تمامی افراد سلامت روانی، فیزیکی و اجتماعی اجزای ضروری حیات هستند که کاملا درهم و آمیخته و به هم وابسته اند. با افزایش آگاهی از چنین ارتباطی، بیش از پیش مشخص می شود که سلامت روان و رفاه افراد در جوامع نقش اساسی دارد. با توجه به اینکه دانشجویان هر کشور عهده دار مشاغل کلیدی در آینده ای نزدیک خواهند بود و به عنوان سرمایه های مهم یک کشور محسوب می شوند، از این رو پرداختن به سلامت روانی این قشر عظیم و تاثیرگذار، دارای ضرورت و اولویت است. بدیهی است که هرگونه نارسایی در بهداشت جسمی و روانی و در نتیجه کاهش توانایی های این قشر پرتحرک به گونه ای غیرقابل اجتناب در بهداشت جسمی و روانی و در نتیجه کاهش توانایی های این قشر پرتحرک به گونه ای غیرقابل اجتناب به کندیِ پیشرفت در جامعه می انجامد. از طرف دیگر، عدم سلامت جسمانی و روانی آنها ممکن است در دراز مدت بر سلامتی و رفاه تمامی آحاد جامعه اثر منفی بگذارد. بنابراین لزوم برنامه ریزی و سرمایه گذاری در حوزه ی سلامت و بهزیستی روانشناختی و اجتماعی آنها احساس می شود (خزائی، 1395).
پرسشنامه بهزیستی فضیلت گرا که توسط واترمن و همکارانش (2010) ساخته شده در کشور ایران تا به اکنون هنجاریابی نشده است. روایی صوری و محتوایی آن با نظرخواهی از متخصصان تایید شده است. سوالات آن روایی درونی دارد. این پرسشنامه متشکل از مؤلفه هایی است که در شش گروه و هم بسته با فلسفه روانشناختی قرار می گیرند که شامل خودارزیابی، توسعه ادراک شده از بهترین پتانسیل ها، احساس وجود هدف و معنی در زندگی، تلاش های بی وقفه در رسیدن به تعالی، درگیر شدن قوی و شدید در فعالیت ها، لذت از فعالیت ها به تفسیر شخصی است.
|
Researchers
|
(Student)، Fakhrossadat Ghoreyshi Rad (Primary Advisor)، ezzatollah ahmadi (Advisor)
|