Title
|
نقش تشخیصی احساس تنهایی در تمایز گذاری دانشجویانِ با بهزیستی ذهنی بالا و پایین
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
بهزیستی ذهنی، احساس تنهایی، دانشجویان
|
Abstract
|
بهزیستی ذهنی یکی از سازههای مهم سلامت روانی است که شناسایی
عوامل تأثیرگذار در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا، پژوهش
حاضر با هدف تعیین نقش احساس تنهایی به عنوان پیشبین بهزیستی
ذهنی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای
بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم
1397 ، به تعداد 8286 نفر بودند که - پزشکی تبریز در سال تحصیلی 98
بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 255 نفر از آنها با روش نمونهگیری
خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از
پرسشنامههای بهزیستی ذهنی وارویک- ادینبورگ ) 2007 ( و احساس
تنهایی راسل و همکاران ) 1980 ( استفاده شد.. دادهها با استفاده از آزمون
تحلیل تشخیصی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحلیل
تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق آن متغیر
احساس تنهایی توان تمایز بین گروهها را داشت. همچنین، طبق این تابع
78 درصد از دانشجویان به درستی در گروههای اولیه خود / تشخیص 5
جایگزین شده بودند. بر اساس نتایج حاضر، در برنامههای آموزشی و
پژوهشی برای افزایش بهزیستی ذهنی دانشجویان باید به احساس تنهایی
توجه ویژه داشت.
|
Researchers
|
(First Researcher)، (Second Researcher)، siavash sheikhalizadeh (Third Researcher)
|