Title
|
اثربخشی آموزش تئوری ذهن بر عملکرد های اجرایی و تنظیم هیجان و مهارت های اجتماعی در کودکان با اختلال طیف اتیسم سطح 1.
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
آموزش تئوری ذهن، عملکرد های اجرایی، تنظیم هیجان، مهارت های اجتماعی، اتیسم سطح 1 .
|
Abstract
|
کودکان با اختلال طیف اتیسم در برقراری ارتباط و تعامل با افراد، نقص های زیادی دارند، به سادگی نمی توانند با افکار و احساسات اشخاص ارتباط برقرار کنند و در تصور خواسته های اطرافیان و تنظیم حالات هیجانی خود دچار ضعف اند، به همین دلیل در دوست یابی و معاشرت دچار مشکل می شوند و حتی برای ایجاد روابط عاطفی و تفسیر روابط هیجانی با خانواده خود نیز دچار مشکلات فراوانی هستند. همچنین عدم توانایی این کودکان در تمرکز روی یک فعالیت، تغییر توجه از یک تکلیف بر روی تکلیف دیگر، سازش با تغییرات محیطی، برنامه ریزی، کنترل تکانه و بازداری از پاسخ فرضیه کارکرد اجرایی را مطرح می کند. تئوری ذهن رویکردی است که به طور گسترده برای توضیح ماهیت تعاملات اجتماعی، تنظیم هیجان و کارکرد های اجرایی کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که می شود تئوری ذهن را در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم پرورش داد و آموزش تئوری ذهن به عنوان یک روش درمانی موثر و نسبتا به روز در این زمینه مطرح است که کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم سطح 1 نتایج خوبی از آن می گیرند. در تحقیقات مختلف اثر آموزش تئوری ذهن بر مهارت های حل مسئله، مهارت های بین فردی، مهار اجرایی و خود تنظیمی مشخص شده است.
|
Researchers
|
leila azinfar (Student)، mehran soleymani (Primary Advisor)، ezzatollah ahmadi (Advisor)
|