Title
|
آسیب شناسی نقش مدارس در کارورزی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
آسیب شناسی ،کارورزی ، دانشگاه فرهنگیان ،آموزش و پرورش
|
Abstract
|
باور عمومی در عصر کنونی این است که دانش و مهارتهای کسب شده در موسسات آموزش عالی نقش مهمی در توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کشورها دارد(UNESCO science report ,2015). از این رو آموزش عالی به عنوان نهاد محوری و توسعه دهنده منابع انسانی تخصصی در مسیر دستیابی به توسعه پایدار ، در جایگاه حساسی نقش آفرینی می کند.(الماسی،1396).
در میان موسسات آموزش عالی در کشور ایران امر تربیت معلم بر عهده ی دانشگاه فرهنگیان می باشد. دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی برای تامین ، تربیت و توانمند سازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش است که شخصیت حقوقی دارد و به صورت هیئت امنایی اداره می شود. این دانشگاه در سال 1390 با تجمیع همه مراکز تربیت معلم سراسر ایران تاسیس شد. (رجاییو درانی،1394)دانشگاه فرهنگیان بر اساس نیازمندی های آموزش و پرورش اقدام به جذب و تربیت دانشجو در مدت زمان چهار سال و اعطای مدرک کارشناسی فعالیت می کند. رشته های مختلف دانشگاه های موجود در دانشگاه فرهنگیان بر اساس سرفصل های ابلاغی هیئت امنا با هماهنگی وزارت علوم می باشد . در بین سرفصل های ابلاغی سعی بر آموزش و آماده سازی عملی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برای معلمی می باشد . از میان این سرفصل ها 8 واحد عملی تحت عنوان کارورزی وجود دارد .
کارورزییک تجربه آموزشی است که در آن دانشجو در یک دوره زمانی معین در یک موقعیت کاری به سر می برد و در آن دانش و نظریه های دانشگاهی با کاربرد مهارت در محیط کار تلفیق می گردد. (Rohanen،2013). بنابراین کارورزییک اصطلاح رایج در حوزه آموزش و پرورش تجربییایادگیری تجربی و یا موقعیتی است. کارورزی تجارب مبتنی بر کار ، پلی میان محیط دانشگاهی و محیط شغلی ، نوعی الگوی تفکر در کنش و یا بهتر بگوییم《پلی میان نظریه و عمل》 است و این برنامه فرصت مناسبی است تا دانشجویان با حضور در میدان عمل و تجربه، ضمن ارزیابی عینی و کاربردی نمودن آموخته های نظری کلاس های درسی با دنیای واقعی نیز آشنا شوند.(زارع صفت ،1396) .
|
Researchers
|
(Student)، Rouhollah Mahdiuon (Primary Advisor)، Peyman Yarmohammadzadeh (Advisor)
|