Title
|
بررسی نقش جامعه پذیری بر اثربخشی کتابداران کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
جامعه پذیری، اثربخشی، کتابداران، کتابخانه های عمومی
|
Abstract
|
اجتماعی شدن فراگردی است که به واسطه آن، هر فرد، دانش و مهارتهای اجتماعی لازم برای مشارکت مؤثر و فعال در زندگی گروهی و اجتماعی را کسب می کند. مجموعه این ارزشها، هنجارها، نگرشها، دانش ها، مهارت ها، فرد را قادر می سازد که با گروه ها و افراد جامعه، روابط و کنش های متقابل داشته باشد. جامعه پذیری کارکنان فرآیندی است که درآن کارکنان اطلاعات لازم وکافی در مورد سازمانی که به آن وارد شده اندکسب می کنند و با قبول هنجارها والگوهای رفتاری سازمان با آن همنوا و همسومی شوند(صبوری،1381 ). یک سازمان باید به منظور افزایش اثربخشی و کارایی خود هم به توجیه و معارفه مقدماتی کارکنان و هم به آشنایی کارکنان با فرهنگ سازمان بپردازد. به طور کلی جامعه پذیری سازمانی نقش مهمی در افزایش بهره وری و اثربخشی سازمان دارد.(نیک پور و همکاران، 1391). در میان سازمان های اجتماعی مختلف، کتابخانه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به جهت ماهیت فعالیتها و اهداف کتابخانه های عمومی، جامعه توجه و حساسیت خاصی نسبت به کتابخانه و نحوه اداره آن نشان می دهد تا از آن طریق بتواند کتابداران را در انجام هر چه بهتر خدمات کتابخانه ای یاری دهند(نیک پور و همکاران، 1391). در این تحقیق، ضمن مروری بر نقش و اهمیت ابعاد جامعه پذیری و تاثیر آن بر میزان اثربخشی کتابداران کتابخانه ها، در ابتدا مبانی تئوریک و جنبه های معمولی و متداول ابعاد جامعه پذیری و اثربخشی مطرح شده و در ادامه به رابطه بین این دو مولفه پرداخته خواهد شد. در تحقیق حاضر ضمن مرور ادبیات موضوع، اهداف جامعه پذیری آنان در نحوه انجام وظایف و مسئولیت هایشان، مراحل جامعه پذیری، روشهای جامعه پذیری، دوباره اجتماعی شدن در سازمانها، ویژگیهای جامعه پذیری و نقش جامعه پذیری کتابداران در اثربخشی و کارایی آنها بیان شود.
|
Researchers
|
(Student)، Aziz Hedayati Khoshemehr (Primary Advisor)، Samad Rasoulzadeh aghdam (Advisor)
|