Abstract
|
اوتیسم یا درخودماندگی در مسیر شناخته حواس،برای رمز گذاری و طبقه بندی اطلاعات در حافظه احتمالاً تسلط قوی یکی از حواس باعث تضعیف سایر حواس در انجام طبقه بندی اطلاعات دریافتی میشود(1394,Hashem zade et al).گونه اختلال رشد از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می شود. علائم این اختلال تا پیش از 3 سالگی بروز می کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است. وضعیت اقتصادی،اجتماعی،سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد ( 1395,Ashayeri et al).این اختلال،ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای افراد مبتلا دشوار می سازد. در بعضی موارد رفتارهای خود آزار دهنده و پرخاشگری نیز دیده می شود. در این افراد حرکات تکراری(کلیشه ای) و پاسخ های غیر معمول به افراد،دلبستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود(1397,Saeedi et al ).ممکن است در حواس پنجگانه نیز حساسیت های غیر معمول دیده شود. هسته مرکزی اختلال در اوتیسم ،اختلال در ارتباط است. از هر 60تا70 تولد زنده در دنیا،یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می دانند. نتیجه یک مطالعه نشان می دهد زنان دارای اضافه وزن زیاد و مبتلا به دیابت در صورتی که باردار شوند بیش از مادران سالم با احتمال تولد نوزاد از روبه رو خواهند بود. اختلالات کیفی،ارتباطی و تکراری در این افراد برجسته است و تاکنون هیچ روش قطعی جهت درمان مبتلایان به اوتیسم یافته نشده است. کارآمدترین روش درمانی توانبخشی است و می بایست در ابتدا توسط یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و متخصص مغز و اعصاب اطفال ویزیت شده و تحت جلسات فشرده و منظم گفتار درمانی و کاردرمانی ذهنی قرار گیرند و والدین و مربیان کودکان مبتلا در جهت پیشبرد هرچه بیشتر آموزش های درمانگر را راهگشا و مصمم باشند و جلسات موسیقی درمانی و نقاشی و قصه گویی نیز از روش های کلاسیک موثر تربیت کودکان اوتیسم است. ضعف کارکردهای اجرایی و اختلال پردازش شنیداری در کودکان با اختلال طیف اوتیسم می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی عادی به ویژه رفتار،حساسیت به صدا در خانه (پرشنوای
|