Research Specifications

Home \مقایسه هوش هیجانی و هوش ...
Title مقایسه هوش هیجانی و هوش اخلاقی دانش آموزان دختر پرخاشگر و عادی
Type of Research Thesis
Keywords هوش هیجانی، هوش اخلاقی، پرخاشگری
Abstract از آنجا که گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 نشان می دهد درصد ابتلا به اختلالات روانی در کشورهای مختلف در جمعیت زیر 16سال از 12 تا 24 درصد متغیر است ( , 2014 Adam L. Sharp, Lisa A)و چون کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور هستند و پرخاشگری می تواند اثرات زیانباری بر سلامت جسم و روان آنان داشته باشد، نمی توان این جمعیت فعال را نادیده گرفت. بنابراین باید نگرش ها، مشکلات، مسائل و خواسته های آنان را شناخت و راه ارتباط و رفتار صحیح با آنها را پیدا کرد. کم توجهی در رسیدگی به پرخاشگری در نوجوانان باعث ارتباط ناسالم در بین افراد جامعه می شود، بر کیفیت زندگی افراد لطمه می زند و نیز منجر به عوارضی نظیر فرار از مدرسه، افت تحصیلی و سوءمصرف مواد می شود که این عوارض به نوبه خود مانع رشد و شکوفایی ظرفیت ها، توانایی ها و همچنین حس تفاهم اجتماعی و نیز مانع جریان اجتماعی شدن نوجوان می شود(ترشیزی، 2012). شناخت هرچه بهتر متغیرهای تأثیرگذار بر پرخاشگری نوجوانان و در نتیجه آن تدوین برنامه های مناسب برای پیشگیری و درمان این پدیده ضروری به نظر می رسد. درمجموع، مرور مطالعات پیشین نشان می دهد که پژوهش های اندکی ارتباط هوش اخلاقی و هوش اجتماعی را با رفتارهای پرخطر در دانش آموزان بررسی کرده اند؛ بنابراین نیاز به پژوهش های بیشتری در این زمینه احساس می شود. همچنین مطالعه ای که هر سه متغیر را در یک مطالعه بر روی دانش آموزان تحت پوشش قرار دهد در گستره پیشینه یافت نشد. با توجه به اهمیت دوره نوجوانی و موضوع سازگاری اجتماعی و احتمال بروز رفتارهای ضداجتماعی در آنان به دلیل آسیب دیدگی روحی و جسمی، بررسی عواملی که موجب بروز رفتارهای پرخطر در آنان می شود کاری مهم و ضروری است و می توان با توانمند کردن افراد در مقابل این آسیب ها درحرکت به سوی جامعه سالم گامی بزرگ برداشت. همچنین رفتارهای پرخطر موضوعی اساسی در تعلیم و تربیت فراگیران، به خصوص دانش آموزان است که آثار مخربی را در فرایندهای تحصیلی آنها بر جای می گذارد، از سویی نقش بسیاری از عوامل تأثیرگذار بر آن، چندان واضح نبوده و مستلزم بررسی دقیق تر بوده تا روشنگر ابهامات موجود در این روابط باشند. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش هیجانی و هوش اخلاقی دانش آموزان دختر پرخاشگر با همسالان عادی صورت گرفت.
Researchers (Student)، Fakhrossadat Ghoreyshi Rad (Primary Advisor)، Kobra Namvaran Germi (Advisor)