Title
|
اثربخشی تئاتر درمانی بر تعاملات اجتماعی ، ارتباطات اجتماعی، گفتار ناهنجار و رفتارهای تکراری کودکان اتیسم با عملکرد بالا
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
تئاتر درمانی ، تعاملات اجتماعی ، ارتباطات اجتماعی، گفتار ناهنجار، رفتارهای تکراری، اتیسم
|
Abstract
|
طراحی و اجرای روش ها و برنامه های مداخله ای مناسب برای بهبود مهارت های اجتماعی و دیگر مؤلفه های روانشناختی در کودکان اتیسم بسیار ضروری است ( Savas & Elias, 2014). در راستای درمان و کاهش مشکلات و نشانه های اتیسم مداخلات چندی در طی سالیان متعددی از جمله آموزش مهارت های خودیاری، آموزش مهارت های هیجان خواهی، آموزش مهارت های پیش کلامی معرفی و بررسی شده است. از جمله روش های دیگری که در درمان و کاهش شدت نشانگان اختلالات در دهه های اخیر مورد توجه بوده است، می توان بر نمایش درمانی اشاره کرد ( دهکردی، علی پور، چیمه و محتشمی، 1391؛ غلامی، بشلیده و رفیعی، 1391). نمایش درمانی استفاده از تکنیک های تئاتر برای تسهیل رشد شخصی و ارتقاء سلامت روانی است (Jeffreys,2009). نمایش درمانی از جمله روش هایی است که در بین انواع تکنیک های توانبخشی، کاردرمانی و روانشناسی به لحاظ تربیتی و آموزش ـ درمانی ارزش زیادی دارد. نمایش در فرآیند درمان زمانی محوریت می یابد که بحث از کاهش یا رفع کامل اختلالات روانی و رفتاری در میان باشد. این تصور که تنها افراد عادی می توانند در چارچوب فعالیت های نمایشی تحت درمان قرار گیرند، بطور کامل مردود است؛ چرا که نمایش درمانی حتی در رابطه با گروه های کم توان ذهنی و مبتلایان به اختلالات روانی و رفتاری نیز می تواند نتیجه بخش باشد ( یارمحمدیان و اخلاقی، 1393). با نگاهی به تحقیقات انجام شده در این زمینه می توان دریافت که نمایش تأثیر زیادی در تقویت مهارت های شناختی ـ حرکتی دارد ( فخری، آقایی، خواجه حسینی، 1384). Dier (2017) در پژوهشی تأثیر تئاتر درمانی بر افزایش بازشناسی هیجانی را در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بررسی کرد. پژوهش از نوع مطالعات موردی و با حجم نمونه سه نفر انجام شد. نتایج نشان داد که تئاتر درمانی بر افزایش بازشناسی هیجانی در آزمودنی ها مؤثر بوده است.
بنابر مطالعات موجود در ایران، هیچ پژوهشی انجام نشده است. از سوی دیگر، لزوم تعیین اثربخشی نمایش درمانی بر متغیرهای روانشناختی در کودکان با نیازهای خاص به ویژه اتیستیک در تحقیقات ایران به شدت احساس می شود. هدف پژوهش بررسی اثربخشی تئاتردرمانی بر تعاملات اجتماعی، ارتباطات اجتماعی، گفتار ناهنجار و رفتارهای تکراری در کودکان اتیسم با عملکرد بالا است.
|
Researchers
|
(Student)، Fakhrossadat Ghoreyshi Rad (Primary Advisor)، Hassan Bafandeh Gharamaleki (Advisor)
|