Title
|
ارتباط هویت تحصیلی و خودناتوان سازی تحصیلی : نقش واسطه ای هیجانات پیشرفت دردانشجویان
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
هویت تحصیلی، خودناتوان سازی، هیجانات پیشرفت
|
Abstract
|
امروزه تحصیل در دانشگاه خواسته بسیاری از افراد است و هرساله در سراسر دنیا افراد زیادی برای ورود به دانشگاه تلاش می کنند. در کشور ایران نیز سالیانه ده ها هزار نفر در رقابتی فشرده، برای ورود به دانشگاه اقدام می کنند. انتقال به آموزش عالی، مرحله ای مهم در چرخة زندگی افراد است و دامنة گوناگونی از هیجانات را در بر می گیرد. همچنین دوران دانشگاه، زمانی برای ایجاد هویّت های جدید است و متأسفانه برخی از افراد، برای اتخاذ و سازگاری با هویّت تحصیلی (identity academic)، چالش های متعددی را تجربه می کنند و به همین دلیل به نظر می رسد بررسی هویت در محیط های دانشگاهی یکی از مواردی است که بیشترین اهمیت و ارتباط را برای فهم عملکرد دانشجویان در این محیط منحصر به فرد دارد (آریانپور و همکاران، 1398). از طرفی برخی از دانشجویان در هنگام مواجه شدن با چالش های تحصیلی در محیط دانشگاه، مجموعه ای از راهبردها چون خودناتوان سازی تحصیلی (self- handicapping) را به کار می گیرند تا به آن ها به عنوان قربانیان شرایط و نه قربانیان ناتوانی نگریسته شود و استفاده از این راهبرد در میان دانشجویان نه تنها عامل مخل در پیگیری اهداف مناسب تحصیلی و پیشرفت تحصیلی است. بلکه پیامدهای آن به سایر حوزه های زندگی قابل تعمیم است و تأثیر پایداری بر شخصیت و سازگاری فرد می گذارد (احمدیان و همکاران، 1398). به طوری که پژوهش ها گویای آن است که راهبردهای خودناتوان سازی با کاهش بهزیستی روانشناختی، احساس کفایت کمتر، انگیزش ذهنی پایین تر (بهرامی، 1398)، صمیمیت، اعتماد و گشودگی کمتر در روابط (خدابنده لو و همکاران، 1398)، افزایش هیجان های پیشرفت (achievement emotions) منفی (حسینی صاحب آبادی، 1398) در ارتباط است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط هویت تحصیلی و خودناتوان سازی تحصیلی در دانشجویان: با نقش واسطه ای هیجانات پیشرفت انجام خواهد شد.
|
Researchers
|
Sahar MahdiMotlagh (Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)
|