Title
|
بررسی رابطه سواد دیجیتالی و سواد اطلاعاتی با پذیرش یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
سواد دیجیتالی، سواد اطلاعاتی، پذیرش یادگیری الکترونیکی، دانشجویان
|
Abstract
|
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد دیجیتالی و سواد اطلاعاتی با پذیرش یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان می باشد. امروزه زندگی دیجیتالی یکی از الزامات زندگی همه ی ماست و حتی اگر بخواهیم که سهم تکنولوژی دیجیتال را در زندگی خود کاهش دهیم، بی تردید حذف کردن تکنولوژی از زندگی تقریباً امکان پذیر نیست. به همین علت، بسیاری از کشورهای جهان، تقویت سواد فناورانه و افزایش سواد دیجیتال را در برنامه ی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و نیز در برنامه های آموزشی دانشگاهی گنجانده اند (سلیمانی نژاد و همکاران، 1400). محققان معتقدند که پنج نوع از سواد وجود دارد که توسط یک زیرمجموعه با عنوان سواد دیجیتالی احاطه شده اند. سواد تصویری و بصری شامل توانایی خواندن و فهمیدن اطلاعات از تصاویر، سواد بازتولید شامل توانایی استفاده از فن آوری به منظور ایجاد یک بخشی از کار و یا ترکیب قسمت های موجود از کار برای اختصاص آن به خود ، سواد شاخه گزینی شامل توانایی حرکت موفقیت آمیز در محیطی غیرخطی و چند رشته ای در فضای دیجیتال، سواد اطلاعاتی شامل توانایی جستجو، مکان یابی، برآورد و ارزیابی انتقادی اطلاعات موجود در اینترنت و شبکه های اجتماعی می باشد و در نهایت سواد اجتماعی و عاطفی که به جنبه های اجتماعی و عاطفی موجود در فضاهای آنلاین اشاره دارد (سلیمانی نژاد و همکاران، 1400). امروزه علی رغم پیشرفت های فناوری و در دسترس بودن آن و توسعه شیوه های نوین آموزشی، اساتید یا معلمان و فراگیرانی هستند که برخورداری از شیوه های سنتی آموزش را اثربخش یا دلپذیر می دانند. به همین جهت هنوز با پذیرش یادگیری الکترونیکی و درک مزایا و فواید شیوه های نوین آموزشی و یادگیری مشکل دارند و نحوه کاربرد و استفاده از آن را نمی پذیرند. لذا در این تحقیق به بررسی رابطه سواد دیجیتالی و سواد اطلاعاتی با پذیرش یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان خواهیم پرداخت.
|
Researchers
|
(Student)، Rahim Shahbazi (Primary Advisor)، Aziz Hedayati Khoshemehr (Advisor)
|