Research Specifications

Home \اثربخشی پروتکل مداخلهای-حمایت ...
Title اثربخشی پروتکل مداخلهای-حمایت ی ب ر خودتخ ری بی و سواد رسانه ای در جامعه متاثر از طوفان رسانه ای (وابسته به تکنیک پرتاب میان گرگها)
Type of Research Article
Keywords پروتکل، خودتخریبی، رسانه اجتماعی
Abstract اهداف: رسان ههای اجتماعی علاوه ب ر جنبه اطلاعرسانی میتوانند آسیبهای روانشناختی نیز ایجاد نمایند. پژوهش حاض ر با هدف بررسی اثربخشی پروتکل مداخلهای-حمایت ی ب ر خودتخ ری بی و سواد رسانهای کارکنا ن یک دانشگاه نظا می انجام شد. مواد و رو شها: پژوهش از نظ ر هدف کاربردی و در گروه طرح های شب هآزمای شی است. جامعه آماری مشتمل بر 1399 بود. نمونه این تحقیق 40 نفر از کارکنان بودند که به - تما می کارکنان یک دانشگاه نظامی در سال 1400 شیوه غیراحتمالی و در دسترس گزی نش شدند و در دو گروه 20 نفره آزمون و کنترل تقسی م شدند . ابزار گردآوری دادهها، مقیاس رفتارهای خودتخ ری بگرانه آقا محمدیان شعرباف و مراد یان ) 1391 ( و سواد رسانهای فلسفی 1393 ( بود . پروتکل مداخلهای شامل کارگاههای آموزش گروهی به مدت 10 جلسه و به صورت 2 جلسه در هفت ه ( در پنج هفته متوالی بود که ب ر گروه آزمایش اجرا شد. جهت آزمون اثربخشی پروتکل مداخلهای–حمایتی ب ر نسخه بهره گی ری شد. SPSS خودتخ ری بی و سواد رسانهای از تحلیل کوواری انس و نرم افزار 26 57 درصد از افراد بین 20 تا 30 سال ) 23 نف ر( و مرد بودند. به / یافت هه ا: از میان 40 شرکتکننده در پژوهش، 5 7/ ترتیب بیشت ری ن و کمت ری ن فراوانی تحصیلات مربو ط به افراد دارای کارشناسی ) 50 درصد( و مدر ک دکترا ) 5 115 در مرحل ه /50±14/ درصد( بود . میانگین نمرات خودتخ ری بی در گروه آزمایش با اجرای مداخله از 35 77 در مرحله پ سآزمون کاهش و میانگین نمرات سواد رسانهای در گروه آزما یش در /75± 15/ پیشآزمون به 09 62 در مرحله پسآزمون افزایش یافت. سطح معناداری تما می /60± 7/ 45 به 12 /30±7/ وضعیت پیشآزمون از 81 0 بهدست آمد و فرضیه تحقیق تأیید شد . / آزمونها کمت ر از خطای 05 ن ت یج ه گ ی ری : با توجه به تأثیر معنادار پروتکل مداخلهای–حمایتی ب ر خودتخ ری بی و سواد رسانهای، بکارگی ری ا ز این پروتکل به منظور کنترل آسیبهای ناشی از طوفان رسانهای کاربردی است.
Researchers (First Researcher)، (Second Researcher)، Reza Abdi (Third Researcher)، Moheb Naeimeh (Fourth Researcher)