Title
|
رابطه سبک های دلبستگی با هیجانات تحصیلی: نقش واسطه ای موقعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده در دانش آموزان ابتدایی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
سبک های دلبستگی،هیجانات تحصیلی،موقعیت اجتماعی- اقتصادی.
|
Abstract
|
تعلیم وتربیت یکی از مهم ترین و اساسی ترین ارکان توسعه هر جامعه به ویژه در جهان امروز است و کشور ها درصد قابل ملاحظه ای از درآمد ملی خود را به این امر اختصاص می دهند.هیجانات تحصیلی،یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در موقعیت های تعلیم وتربیتی است.هیجانات تحصیلی به هیجان هایی اشاره دارد که به طور مستقیم به فعالیت های پیشرفت یا بازده های تحصیلی مرتبط هستنند وموقعیت های گوناگون حضور در کلاس درس،امتحان و زمان مطالعه را شامل می شود(پکران،2006).هیجانات تحصیلی مثبت می تواند به افراد کمک کند تا به طور فعال در جستجوی فرصت ها و منابع یادگیری باشند و تلاش و استمرار بیشتری در موقعیت های تحصیلی از خود نشان دهند. برعکس،افراد با هیجانات منفی تحصیلی، مانند اضطراب وخستگی ،از احساس تشویش وناراحتی وتمایل به اجتناب رنج می برد.این دسته از هیجانات از عوامل مختلف موقعیتی و شخصی اثر می پذیرند.یکی از عوامل موقعیتی بسیار تاثیر گذار،خانواده می باشد.نقش خانواده در هیجانات تحصیلی دانش آموزان بسیار بدیهی است.به طوری که وضعیت اقتصادی اجتماعی و محیط خانواده از جمله مهم ترین متغیر های تاثیر گذار در این زمینه می باشد.مطالعات متعدد نشان داده است که سطح تحصیلات والدین،منابع آموزشی خانه،وضعیت اقتصادی و مالی والدین،میزان انتظارات والدین از دانش آموزان،از عوامل تاثیر گذار در هیجانات تحصیلی دانش آموزان می باشد.در درجه ی اول پدر و مادر عامل اصلی تحول هیجانات در طول سال های قبل از مدرسه هستند به عبارتی افتخار موفقیت و شرم از شکست، در خانواده از سنین پایین شکل می گیرد و هیجان منفی زمانی شکل می گیرد که والدین به دلیل نوع تفکراتی که منبعث از طبقه ی اجتماعی آنها می باشد،انتظارات بیش از حد از کودکان خود داشته باشند یا اینکه به علت وضعیت اقتصادی پایین، والدین ازکودکان خود چه بصورت مالی و چه به صورت عاطفی حمایت نکنند .این تاثیرات منحصر به سالهای قبل از مدرسه نمی باشدو در تمامی دوره های تحصیلی در نوع هیجاناتی که کودک در امر تحصیلی تجربه خواهد کرد،تاثیر می گذارد. علاوه بر عوامل موقعیتی ذکر شده، یکی از عوامل شخیصی که می تواند با هیجانات تحصیلی دانش آموزان ارتباط داشته باشد،سبک های دلبستگی است. منظور از دلبستگی،ایجاد ارتباط عاطفی و هیجانی به صورت عمیق با اشخاص خاص در زندگی به طوری که ارتباط با آنها منجر به احساس ور و نشاط
|
Researchers
|
(Student)، abolfazl farid (Primary Advisor)، Ramin Habibi (Advisor)
|