Title
|
بررسی میزان تحقق برنامه درسی چند فرهنگی از دیدگاه معلمان پایه چهارم ابتدایی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
برنامه درسی چند فرهنگی، معلمان، چهارم ابتدایی
|
Abstract
|
بی گمان، تنوع و تکثر فرهنگی، نژادی، قومی، دینی و زبانی یکی از بارزترین ابعاد و مشخصه های غالب جوامع بشر امروزی است لذا کشور ایران با دارا بودن فرهنگ ها، نژادها، قومیت ها ، زبان و گویش های متفاوت ویژگی های منحصر بفردی دارد که به موازات فرصت ها و ظرفیت هایی که طبعا برای هر جامعه ای ایجاد می کند، می تواند در صورت بی توجهی و مغفول ماندن، بستر ساز بسیاری از مشکلات و چالش های اجتماعی شود.
از این رو یکی از موضوعات مورد توجه متفکران امر تعلیم و تربیت، تغییرات و دگرگونیهای فرهنگی در گستره جهانی و محلی و ظهور پدیده چند فرهنگی است که منجر به بروز مباحث سیاسی و اجتماعی در مورد ماهیت، ابعاد و ویژگیهای چند فرهنگ گرایی به عنوان یک الگو و مدل برای جوامع شده است( طاهریان، 1396، ص 2). در این راستا، از جمله رسالت های اساسی تعلیم و تربیت در جوامع چند فرهنگی، طراحی برنامه درسی حساس به فرهنگ و پاسخگو به ویژگی های چند فرهنگی است، برنامه درسی چند فرهنگی ساز و کاری است که می تواند از راه توانمند سازی افراد و گروه ها از منظر برخورداری از دانش، نگرش و مهارت ها برای زیستن مسالمت آمیز در یک جامعه چند فرهنگی موثر و کار ساز باشد و برنامه درسی چند فرهنگی توصیف وضعیتی است که فرهنگ های گوناگون بنا به دلایلی در کنار یک دیگر امکان زیست پیدا کرده اند( رحمانی، فقیهی، حسینی مهر و سرمدی، 1395، ص 235).
بر این مبنا، جامعه ایران نیز با تنوع قومیت ها و فرهنگ ها شرایط ویژه ای در پیش روی سیاست گذاران آموزشی، برنامه ریزان درسی و آموزشی قرار داده است که در صورت بی توجهی به پدیده چند فرهنگی به طور یقین از واقعیت اجتماعی فاصله گرفته و بستر ساز بسیاری از مشکلات خواهد بود. به بیان دیگر می توان گفت که جامعه امروز ایران با برخورداری از بسیاری از ویژگی های چند فرهنگی نیازمند نوعی سیاست گذاری و برنامه ریزی است که این گوناگونی و تکثر را در عرصه های گوناگون به رسمیت شناخته و بستر لازم را برای توجه بدان فراهم کند از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تحقق برنامه درسی چند فرهنگی از دیدگاه معلمان پایه چهارم ابتدایی می باشد.
|
Researchers
|
morteza abdelieslamlo (Student)، isa barghi (Primary Advisor)، moosa piri (Advisor)
|