Title
|
اثربخشی نقشه مفهومی برخودتنظیمی ونگرش به درس علوم تجربی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان هریس
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
نقشه مفهومی، خودتنطیمی، نگرش،علوم تجربی
|
Abstract
|
خودتنظیمی فرایندی گرایشگرایانه است که به یادگیرنده کمک میکند مهارتهای آکادمیک از جمله تنظیم اهداف، انتخاب، جایگزینی استراتژیها و کنترل اثربخش را کسب کند ( فن ، 2010). خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان اثر گذاشته، رشد شناختی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی آنان را بهبود میبخشد ( توکلی زاده، 1390). مداخلات خودتنظیمی در دانشآموزان با کنترل شرایط، یادگیری را افزایش، غیرفعال بودن در یادگیری را کاهش و بهطورکلی موجب درگیری با تکالیف میشود.
در آموزش علوم، نقشه مفهومی بهطور گستردهای توصیه شده است و به روش های مختلفی استفاده میشود ( سرهنگی و همکاران، 1389). از جمله برای کمک به معلمان و دانشآموزان تا یک پایگاه دانش سازمان یافته در یک موضوع خاص ایجاد کنند، همچنین از آن برای تسهیل یادگیری محتوای علمی فراگیران کلیه سطوح تحصیلی استفاده شده است(باردل و حسینی نسب، 1394). استفاده از ابزارهای نقشه مفهومی می تواند به گسترش آموزش علوم به شیوه نوین کمک شایانی کند و از سویی با پیشرفت فناوری و استفاده از رایانه در سطوح مختلف تحصیلی، ایجاب می کند تا دانشآموزان با مهارت های گستردهتری در هر دو حوزه که باعث بهبود عملکرد آنها در دنیای امروزی میشود با سرعت بیشتری حرکت کنند (پاویو 1991).
در روش نقشه مفهومی، هنگامی که دانشآموزان روی یک موضوع متمرکز میشود، متوجه میشوند که ارتباطهای زیادی بین مفاهیم وجود دارد؛ به طوری که در انتخاب این مفاهیم و بیان روابط بین آنها دچار چالش ذهنی میشوند و این امر خود به یادگیری بیشتر و عمیقتر منجر میشود. این نتیجه با نتایج بهدستآمده از پژوهش اکینسنیا و همکاران (2004) همخوانی دارد.
همه این مسائل باعث شد تا در این تحقیق تأثیر استفاده از انواع نقشههای مفهومی (پیشساخته توسط معلم و تهیه شده توسط دانشآموزان به صورت فردی و گروهی) در تدریس علوم بر میزان خودتنظیمی و نگرش تحصیلی دانشآموزان تجربی بررسی شود و مقایسهای با روشهای تدریس معمول در کلاس درس به عمل آید، تا با استفاده از نتایج آن گامی در جهت به کار بستن این راهبرد آموزشی در تدریس علوم برداشته شود و زمینه برای ایجاد یادگیری معنادار و پایهریزی تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی بیشتر در دانشآموزان مهیا شود.
|
Researchers
|
zahra Ahmadian (Student)، javad mesrabadi (Primary Advisor)، siavash sheikhalizadeh (Advisor)
|