Research Specifications

Home \بررسی رابطه خودکارآمدی و ...
Title بررسی رابطه خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی در دختران با رویکرد فراتحلیل
Type of Research Article
Keywords خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی، فراتحلیل، اندازه اثر، دختران.
Abstract مقدمه و هدف: در طول دو دهه اخیر محققان زیادی به بررسی رابطه خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی در دختران پرداختهاند که نتایج متفاوتی به دست آمده است؛ بنابراین لزوم استفاده از پژوهش فراتحلیل جهت ارائه نتیجه کلی احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف ترکیب مطالعات صورت گرفته در حوزه اثربخشی خودکارآمدی بر عملکرد تحصیلی دختران انجام شده است. مواد و روشها: روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس است که در بین سالهای 1832 تا 1011 و 2112 تا 2121 منتشر شده بود. به منظور جمعآوری اطلاعات از چک لیست مشخصات طرحهای پژوهشی مصرآبادی ) 1831 ( استفاده شد. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج، 127 اندازه اثر از 11 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدلهای ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از CMA استفاده شد. یافتهها: تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی پژوهشهای مورد 1 است. با توجه به ناهمگونی / 1 و برای مدل اثرات تصادفی 087 / بررسی برای مدل اثرات ثابت 022 اندازههای اثر، نوع نمونه مورد استفاده در پژوهشها به عنوان متغیرهای تعدیل کننده بررسی شد. نتایج نشان داد که اندازه اثر رابطه خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دختران در پژوهشهایی که از دانش آموزان راهنمایی به عنوان نمونه استفاده شده، نسبت به سایر پژوهشها بیشتر است. همچنین نتایج نشان دادند که از میان انواع خودکارآمدی، خودکارآمدی اجتماعی بیشترین ارتباط را با عملکرد تحصیلی دختران دارد. بحث و نتیجهگیری: بر پایه اندازه ی اثرهای به دست آمده میتوان دریافت که بین خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دختران رابطه وجود دارد.
Researchers siavash sheikhalizadeh (First Researcher)، توحید اشرف زاده (Second Researcher)