Research Specifications

Home \واکاوی تجارب زیسته پژوهشگران ...
Title واکاوی تجارب زیسته پژوهشگران در استفاده از شبکه های اجتماعی علمی: مطالعه پدیدار شناختی
Type of Research Article
Keywords پژوهشگران پدیدارشناسی تجارب زیسته دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شبکه های اجتماعی علمی آکادمیا لینکدین مندلی ریسرچ گیت
Abstract هدف: هدف این پژوهش واکاوی تجارب زیسته پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در استفاده از شبکه های اجتماعی علمی است. روش شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. جامعه این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه بودند و 20 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند ملاک مدار انتخاب و تجربیات آن ها اخذ شد. مصاحبه ها به صورت نیمه ساختاریافته انجام شد و تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. به منظور تحلیل داده های کیفی به دست آمده از مصاحبه ها، از رویکرد پدیدارشناسی تفسیری مبتنی بر مدل شش مرحله ای ون منن به صورت دستی استفاده شد. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش از تجارب زیسته پژوهشگران 349 کد استخراج و در 180 واحد معنایی و 29 مقوله قرار گرفت. در نهایت از 29 مقوله، چهار تم استخراج گردید. تم نحوه آشنایی پژوهشگران با شبکه های اجتماعی علمی شامل هشت مقوله (آشنایی از اطلاع رسانی در همایش ها و کارگاه های آموزشی، معرفی از طریق همکاران و دوستان، جست وجو در موتورهای کاوش، از طریق مطالعه مطلبی در مورد شبکه های اجتماعی علمی، از طریق عضویت در شبکه های اجتماعی علمی، آشنایی از طریق شبکه های دیگر، معرفی از طریق اساتید دوره تحصیلی، دریافت ایمیل های اطلاع رسانی از شبکه های علمی) بود. تم زمینه ها و دلایل استفاده از شبکه های اجتماعی در سه مقوله (مراودات علمی، جست وجوی منابع علمی و به اشتراک گذاری یافته های علمی) دسته بندی شده اند. تم قابلیت های شبکه های علمی در یازده مقوله (به روز نگه داشتن اطلاعات پژوهشگر، مدیریت منابع و استنادات، معرفی پژوهشگر و شناسایی سایر پژوهشگران، دسترسی به اطلاعات در بانک اطلاعاتی، برقراری ارتباط و همکاری، اشتراک اطلاعات، تسهیل فرصت های شغلی و علمی، امکان رتبه دهی به پژوهشگر، امکان تنظیمات شبکه، معرف بودن شبکه و اعتباربخشی و ایجاد رزومه آنلاین) طبقه بندی شدند. تم موانع و چالش های شبکه های علمی در هفت مقوله (عدم شناسایی دقیق پژوهشگران، موانع زبانی، داشتن بار مالی، کاهش فضای تخصصی، نیاز به زمان مقتضی، ناآگاهی و فقدان مهارت و دریافت ایمیل های فراوان خسته کننده) قرار گرفتند. نتیجه گیری: قابلیت ها و امکانات فراهم شده در شبکه های اجتماعی علمی دلیل استفاده از این شبکه ها است. آشنایی بیشتر پژوهشگران با این قابلیت ها، تقویت و رفع کاستی های این شبکه ها منجر به استفاده بیش
Researchers Leila Khalili (First Researcher)، (Second Researcher)، Behboud Yarigholi (Third Researcher)