Abstract
|
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یکی از رایج ترین معیارهای مورد استفاده برای پیش بینی موفقیت شخصی است. پیشرفت تحصیلی دانش آموز در نمرات یا نمرات نشان دهنده میزان تحقق اهداف آموزشی است. Shoval et al. (2018) پیشرفت تحصیلی را به عنوان درجه ای که یادگیرندگان از دانش و مهارت هایی که در طول تحصیل و آموزش در یک رشته تحصیلی یا سطح تحصیلی خاص به دست می آورند تعریف کرد. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، چه در نمرات ارزیابی شود و چه در معیارهای کمی یا کیفی، تمرکز اصلی همه ذینفعان سیستم آموزشی است (Kahu & Nelson, 2018) .
از نظر عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی، تفکر انتقادی در میان سایرین مهم ترین و تأثیرگذارترین است (Fong et al., 2017). محققان طیفی از توانایی ها و رفتارهای فکری را در ساختار تفکر انتقادی شامل ارزیابی و تجزیه و تحلیل استدلال ها و ادعاهای واقعی برای درک دیدگاه های مختلف با استخراج استنتاج های منطقی از اطلاعات داده شده برای حل مسئله و تصمیم گیری؛ پرسیدن سوالات برای درک و توضیح اصطلاحات، مفروضات و گزاره ها توسعه و ارائه استدلال های قابل قبول گنجانده اندHalpern, 1998)).
محققان همچنین اهمیت گرایش های تفکر انتقادی را به عنوان موجودیت های متمایز تشخیص داده اند تا متفکران انتقادی را از متفکران غیرانتقادی در کنار سطح واقعی توانایی تفکر انتقادی آن ها متمایز کنند.گرایش های تفکر انتقادی، نگرش ها یا عادات ذهنی هستند که فرد را برای پاسخگویی در حالت تأملی نگه می دارد. بنابراین، وجود گرایش های تفکر انتقادی به اندازه تمرین مهارت های تفکر انتقادی ضروری است. انجمن فلسفی آمریکا در مورد این ویژگی ها یا تمایلات ایده آل یک متفکر انتقادی که شامل ذهنیت باز، منصفانه، کنجکاوی، انعطاف پذیری و تمایل به تأخیر در قضاوت برای در نظر گرفتن دیدگاه های چندگانه است، اجماع ایجاد می کند. متخصصان آموزش اذعان کرده اند که مهارت های تفکر انتقادی برای یادگیری معنادار، تصمیم گیری و حل مسئله ضروری است (Kennedy et al., 1991). در این ادعا که تحقیق علمی از تفکر انتقادی در پرس و جو و توضیح پدیده طبیعی استفاده می کند، تردیدی وجود ندارد. این رابطه نزدیک بین تفکر انتقادی و ماهیت علم برای ارتقاء درک کامل از تحولات علمی و مسائل جهانی مرتبط را نشان می دهد تفکر انتقادی تفکر انتقادی به عنوان مهارت ها و گرایش های اساسی در آموزش علوم در سر
|