| 
                   Title 
                 | 
                
                    ویژگی های روانسنجی پرسشنامه دو عاملی نارسایی کارکردهای اجرایی در نوجوانان
                 | 
            
            
                | 
                  Type of Research  
                 | 
                
                    Article
                 | 
            
            
                | 
                    Keywords
                 | 
                
                    ویژگی های روانسنجی، کارکردهای اجرایی، نوجوانان
                 | 
            
            
                | 
                    Abstract
                 | 
                
                    پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه دوعاملی نارسایی کارکردهای اجرایی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پژوهش های روانسنجی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر 12 تا 18 ساله استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل می دادند که از این جامعه تعداد 1000 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و والدین آن ها پرسشنامه دوعاملی نارسایی کارکردهای اجرایی نوجوانان (TEXI) و مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم را تکمیل کردند که در نهایت پرسشنامه 602 والد تحلیل شد. جهت بررسی پایایی، روش همسانی درونی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی بین سوالات با نمره کل به کار گرفته شد و همچنین برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تاییدی به روش مؤلفه های اصلی و روایی ملاکی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه دوعاملی نارسایی کارکردهای اجرایی از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است. بنابراین، می توان نتیجه گیری کرد که پرسشنامه حاضر ابزار مناسبی برای ارزیابی نارسایی کارکردهای اجرایی در نوجوانان می باشد.
                 | 
            
            
                | 
                   Researchers 
                 | 
                
                    Asgar Alimohamadi (First Researcher)، karim abdolmohammadi (Second Researcher)، Abolfazl Gadami (Third Researcher)
                 |