Title
|
رابطه تعامل معلم-دانش آموز و ادراکات کلاسی با رفتار امتناع از مدرسه در دانش آموزان دوره اول متوسطه
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
تعامل معلم با دانش آموز، ادراکات کلاسی، امتناع از مدرسه
|
Abstract
|
دربحث ضرورت و اهمیت مسئله باید به پیامدهای فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی آن توجه نمود. مسائل حوزه تربیتی-آموزشی به عنوان سدی در برابر بروز و شکوفایی استعداد دانش آموزان قرار می گیرد و همچنین به گسترش رفتارهای نابهنجار نیز کمک میکند. از آنجا که جامعه متشکل از افراد، ارتباطات و قوانین اجتماعی است، لذا جامعه سالم نیازمند افرادی بهنجار و سالم است. سهل انگاری، والدین، مدرسه، و مسئولان از نظر شناخت دقیق و همه جانبه ی مشکلات مرتبط با دانش آموزان، از جمله پدیده ی مدرسه گریزی یا امتناع از مدرسه و مسائل پیوند خورده با آن علاوه بر افت و شکست تحصیلی منجر به گرایش به نابهنجاری و اعمال بزهکارانه در سطح جامعه شده و عواقب و تبعات خاص خود را در پی خواهد داشت. تحقیقات بسیاری در خارج پیرامون این مشکل و عوامل مرتبط با آن انجام شده اما با توجه به این که این مسئله تا حدودی متاثر از بافت فرهنگی و اجتماعی هر کشوری می باشد، ضرورت دارد که مسئله امتناع از مدرسه، علل و عوامل متعدد ان به صورت ویژه در داخل کشور مورد مطالعه قرار گیرد.
بنابراین، با توجه به آمار و اهمیت مدرسه گریزی (امتناع از مدرسه) به عنوان مشکلی پرتکرار در مدارس کشور که هم دانش-آموز و هم مدارس و هم اولیای دانش آموزان را درگیر این مسئله می کند، همچنین با توجه به متغیرهای اثرگذار و مرتبط از جمله ادراکات محیطی و کلاسی و نقش تعامل معلم-شاگرد لزوم پرداختن به این موضوع دیده می شود. با توجه به اهمیت متغیرها سوالی که برای پژوهشگر ایجاد شده این است که آیا ادراکات کلاسی و تعامل معلم و شاگرد بر کاهش یا افزایش امتناع از مدرسه به عنوان یک معضل اجتماعی-آموزشی ارتباط دارد یا خیر. همچنین در مورد موضوع امتناع از مدرسه به طور اخص و ارتباط آن با متغیرهای ذکر شده در داخل خلاء پژوهشی وجود دارد و لازم است که پژوهشگران با پرداختن به متغیرهای ذکر شده گامی در جهت کمک به شناسایی عوامل مرتبط با مدرسه گریزی و امتناع از مدرسه برداشته شود.
|
Researchers
|
(Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)
|