Research Specifications

Home \رابطه تعامل معلم-دانش آموز و ...
Title رابطه تعامل معلم-دانش آموز و ادراکات کلاسی با رفتار امتناع از مدرسه در دانش آموزان دوره اول متوسطه
Type of Research Thesis
Keywords تعامل معلم با دانش آموز، ادراکات کلاسی، امتناع از مدرسه
Abstract دربحث ضرورت و اهمیت مسئله باید به پیامدهای فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی آن توجه نمود. مسائل حوزه تربیتی-آموزشی به عنوان سدی در برابر بروز و شکوفایی استعداد دانش آموزان قرار می گیرد و همچنین به گسترش رفتارهای نابهنجار نیز کمک میکند. از آنجا که جامعه متشکل از افراد، ارتباطات و قوانین اجتماعی است، لذا جامعه سالم نیازمند افرادی بهنجار و سالم است. سهل انگاری، والدین، مدرسه، و مسئولان از نظر شناخت دقیق و همه جانبه ی مشکلات مرتبط با دانش آموزان، از جمله پدیده ی مدرسه گریزی یا امتناع از مدرسه و مسائل پیوند خورده با آن علاوه بر افت و شکست تحصیلی منجر به گرایش به نابهنجاری و اعمال بزهکارانه در سطح جامعه شده و عواقب و تبعات خاص خود را در پی خواهد داشت. تحقیقات بسیاری در خارج پیرامون این مشکل و عوامل مرتبط با آن انجام شده اما با توجه به این که این مسئله تا حدودی متاثر از بافت فرهنگی و اجتماعی هر کشوری می باشد، ضرورت دارد که مسئله امتناع از مدرسه، علل و عوامل متعدد ان به صورت ویژه در داخل کشور مورد مطالعه قرار گیرد. بنابراین، با توجه به آمار و اهمیت مدرسه گریزی (امتناع از مدرسه) به عنوان مشکلی پرتکرار در مدارس کشور که هم دانش-آموز و هم مدارس و هم اولیای دانش آموزان را درگیر این مسئله می کند، همچنین با توجه به متغیرهای اثرگذار و مرتبط از جمله ادراکات محیطی و کلاسی و نقش تعامل معلم-شاگرد لزوم پرداختن به این موضوع دیده می شود. با توجه به اهمیت متغیرها سوالی که برای پژوهشگر ایجاد شده این است که آیا ادراکات کلاسی و تعامل معلم و شاگرد بر کاهش یا افزایش امتناع از مدرسه به عنوان یک معضل اجتماعی-آموزشی ارتباط دارد یا خیر. همچنین در مورد موضوع امتناع از مدرسه به طور اخص و ارتباط آن با متغیرهای ذکر شده در داخل خلاء پژوهشی وجود دارد و لازم است که پژوهشگران با پرداختن به متغیرهای ذکر شده گامی در جهت کمک به شناسایی عوامل مرتبط با مدرسه گریزی و امتناع از مدرسه برداشته شود.
Researchers (Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)