Title
|
بررسی وضع موجود فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی بر اساس استانداردهای تدوین شده
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
فضاهای آموزشی، وضعیت موجود، استانداردها، مدارس ابتدایی
|
Abstract
|
مکانی که در آن به امر آموزش و یادگیری پرداخته می شود، می تواند اثرات بسیار زیادی در امر یادگیری دانش آموزان داشته باشد. به همین جهت، دقت در طراحی و ساخت این مکان ها باید مورد توجه معماران و مسئولان ساخت این مراکز قرار بگیرد و طراحی این گونه مکان ها به نحو بهتر انجام شود (جعفری، 1396). اهمیت و نقش آموزش و پرورش در بهسازی و توسعه زندگی فردی و اجتماعی باعث شده است که همه افراد صاحب نظر انتظار داشته باشند که مدرسه باید محیطی رشد دهنده، پویا و زمینه ساز پرورش استعداد های بالقوه دانش آموزان باشد (ارزنده، 1399). در این راستا، یکی از مسائل بسیار مهم در حوزه آموزش توجه به نقش مدرسه هست، که یکی از مهم ترین مراحل در مسیر رشد روانی و فکری دانش آموزان می باشد. معلمان با انگیزه و مشتاق، همواره سعی دارند که با روش های تدریس مختلف و جذاب، فضای کلاس را برای دانش آموزان شاداب کنند، ولی تنها با این کار نمی توان فضای فیزیکی مدرسه را شاداب ساخت. محیط فیزیکی مدرسه، خود ممکن است بر نگرش، اشتیاق و شوق دانش آموزان به تحصیل تأثیر بگذارد، وقتی دانش آموز وارد مدرسه می شود، همه فضای مدرسه، درها و دیوار ها، تزئینات مدرسه و ..همه بر دید او از مدرسه نقش دارند (ارزنده، 1399). از طرفی، شرایط فضا و محیط فیزیکی بر فرآیند آموزش و یادگیری تأثیر می گذارد (گرانیتو و سانتانا ، 2016) و مدارس از اساسی ترین نهادهایی است که با فراهم کردن محیطی سالم و با نشاط می تواند زمینه را برای شادکامی و سلامت روانی دانش آموزان فراهم بیاورد. بررسی و کشف متغیر های اثربخش با شادکامی و عواطف مثبت دانش آموزان از هدف های عالی آموزش و پرورش در راستای رسیدن به سلامت شخصیت آنها می باشد(قربانی، 1394). شاداب سازی محیط مدارس امری بسیار ضروری است، زیرا هر فرد در جامعه 12 سال از زندگی خود را در مدرسه سپری می کند و اگر این محیط برای او محیط مناسبی نباشد، بر رشد روانی، اجتماعی و شکل گیری شخصیت و هویت او تأثیر می گذارد (نصوحی دهنوی، احمدی و عابدی، 1383). درمعماری مدارس توجه به خواسته ها و نیازهای کودکان الزامی است، زیرا توجه به نیازمندی ها از پارامترهای مؤثر به شمارمی آیند. یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش نوین، چگونگی معماری فضای مدرسه است. معلم، مربی، کتاب، دانش آموز، روش های تدریس، مدیریت آموزشی و خانواده از جمله عواملی هستند ک
|
Researchers
|
(Student)، isa barghi (Primary Advisor)، Behboud Yarigholi (Primary Advisor)
|