Research Specifications

Home \اثربخشی روش آموزش مونته سوری ...
Title اثربخشی روش آموزش مونته سوری بر حافظه ی فعال و مهارت حل مسئله ی دانش آموزان دختر 10ـ 9 ساله ی دارای اختلال یادگیری ریاضی
Type of Research Thesis
Keywords روش آموزش مونته سوری، حافظه ی فعال، مهارت حل مسئله، اختلال یادگیری ریاضی
Abstract همانطور که در طرح پیشنهادی اشاره شد کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی در توانایی های شناختی از جمله حافظه ی کاری و حل مسئله، دارای مشکلات متعددی هستند که این مسائل در آمادگی و موفقیت تحصیلی، تعاملات اجتماعی و سلامت جسم و روان آنها تأثیرگذار است. همچنین اختلال یادگیری ریاضی در سال های ابتدایی تحصیلی می تواند عواقب ناگواری همچون شکست های پی در پی، ضعف خودپنداره، ضعف عزت نفس و دیگر ناراحتی های روانی را برای دانش آموز و والدین به همراه داشته باشد؛ لذا توجه به این حیطه از اختلالات یادگیری از اهمیت شایانی برخوردار است (امانی و همکاران، 1396). با توجه به نقش غیرقابل انکار حافظه ی فعال و مهارت حل مسئله در عملکرد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی و عدم بررسی جدی اثرات روش آموزشی مونته سوری بر این دو کارکرد اجرایی مهم در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی در سال های ابتدایی مدرسه، لزوم بررسی اثربخشی این روش آموزشی بر حافظه ی فعال و توانایی حل مسئله ی این گروه از دانش آموزان در سنین ابتدایی مدرسه به شدت احساس می شود. به نظر می رسد، این کار پژوهشی می تواند افق های جدیدی را در زمینه ی کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری (به ویژه اختلال ریاضی) و بهبود عملکرد شناختی آنان، پیشِ روی متخصصین، دست اندرکاران تعلیم و تربیت و اولیای این دسته از دانش آموزان قرار دهد و مسیر کار با این کودکان را شفاف تر سازد.
Researchers (Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)