Title
|
بازخوانی عبارت «وَردَةً کَادِّهانِ» با رویکرد ریشه شناسی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
تفسیر قرآن، مفردات قرآن، وَردَةً، دِهان، ریشه شناسی
|
Abstract
|
تیرگی معنایی یک رویداد طبیعی در همه ی زبان ها است؛ امّا ذهن انسان، همواره در صدد تلاش برای ایضاح امور مبهم بوده(Dan Sperber, Deirdre Wilson, 1986: all of the text)و این سعی در تبیین و توضیح، در مورد تیرگی های معنایی موجود در واحدهای زبان نیز صادق بوده و طیّ فرآیندهایی چون ریشه شناسی عامیانه و سریان معنایی تحقّق می یابد. یکی از ویژگی های برجسته ی متون کتب مقدّس، برخوردار بودن از متنی آرکائیک یا کهن گرا است که در این حالت، واژه ها و ساختار، نه عامیانه و کوچه-بازاری هستند، و نه چنان قدیمی اند که کسی درکی از آن ها نداشته باشد؛ بلکه حالتی بینابین داشته و در عین فاخر و سنّتی بودن، برای سخنوران _بویژه سخنوران فرهیخته ی جامعه _ قابل فهم می باشند. امّا با ایجاد فاصله ی زمانی و آمد و شد چند نسل، معنای آن واژه ها رو به تیرگی می گذارند(ر.ک: (ر.ک: شفیعی کدکنی، 1384ش: ص24 ؛ پاکتچی، 1396ش: 138 – 145) و این، دلیل اصلی مبهم بودن معنا و ساختار برخی از واژه های قرآن از همان سده های نخستین تا به امروز است. واژه های مورد بررسی نوشتار حاضر نیز غالبا دارای تیرگی در معنا یا ساختار بوده و معنای آن ها مورد اختلاف است و از آنجایی که لغت، اهمّ مبانی تفسیر به شمار می رود، اختلاف موجود در مورد این واژه ها، در تفسیر آیاتی که در بر دارنده ی این واژه ها هستند نیز قابل مشاهده است. در چنین مواقعی احساس نیاز به ابزاری ایجاد می گردد که قادر به امحاء یا کم رنگ کردن این اختلافات بوده، و مسیری برای نیل به معنای اصیل آن واژه ایجاد نماید. زبانشناسی و به طور خاص، معناشناسی تاریخی، ابزاری است که همین نقش را در این نوشتار، ایفا نموده و با استفاده از این دانش به عنوان ابزار، می توان به خواستگاه و ریشه ی یک واژه رسیده و یا دست کم نزدیک شد، و پس از تعیین معنای اصلی، آن آیات را با توجّه به معنای حاصل شده بازخوانی کرد. ضرورت نوشتار حاضر را نیز باید در همین راستا جستجو کرد؛ یعنی اختلافی بودن و نیز مبهم بودن عبارت مورد نظر که محصول اختلافی بودن معنای واژه های محوری (محمول منطقی جمله) آن در منابع لغوی و تفسیری است، ضرورت نیاز به بازخوانی آن با استفاده از رویکردها و ابزار کارآمد را تبیین می نماید.
|
Researchers
|
Mohammadhossein Naqizade (Student)، sajjad Mohammadfam (Primary Advisor)، farzad dehqani (Advisor)
|