Research Specifications

Home \مقایسه فراشناخت و فراهیجان در ...
Title مقایسه فراشناخت و فراهیجان در دانشجویان دارای علائم اضطراب، افسردگی و عادی
Type of Research Thesis
Keywords فراشناخت، فراهیجان، اضطراب و افسردگی
Abstract فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است که اشاره به دانش یا باورهای مربوط به فکر کردن دارد و شامل راهبردهایی است که افراد از آنها برای تنظیم و کنترل فرایندهای تفکر استفاده می کنند. فراشناخت های غلط، مانند باورهای منفی کنترل ناپذیری، بیشترین همبستگی را با مجموعه ای از مقیاس های آسیب پذیری دارند (ولز و همکاران ، 2010). نظریه های شناختی در مــورد اختـلالات هیجـانی، نظـیر نظریـۀ طرحواره بـک، بـر ایـن اصـل مبتنـی هستند که اختلالات روانی با آشفتگی در تفکر همراه می باشند. بـه ویژه، اضطراب و افسردگی که با افکار منفـی خودکـار و تحریـف در تفسیر محرک ها و رویدادها مشخص می شوند (بیابانگرد، 1381). اضطراب، در دیدگاه فراشناختی تنها یک پیامد بیمارگونه نیست؛ بلکه یک شیوه برانگیخته شده ی فعال برای ارزیابی و مقابله با تهدید ایجاد شده توسط باورهای فرد است (ویلیام و همکاران ، 2004). در اختلالات اضطرابی، افراد ممکن است برای جلوگیری از فاجعه، افکار خود را سرکوب نمایند یا سعی کنند به شیوه دیگری فکر کنند. باورهای فراشناختی بیماران به گونه ای است که این تصورات خطرناک اند و می توانند موجب مصیبت شوند (سوری و همکاران، 1394). برای مثال افراد مبتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته معتقدنــد کـه نگـران بودن، کنترل نشدنی و خطرناک است و برخــی نـیز بـاور دارنـد کـه نگران بودن می تواند مزایایی داشته باشد (ولز،2001 ) و افـراد مبتـلا بـه افسـردگـی، باورهـــای مثبتــی در مــورد نشــخوار ذهنی دارند (بیابانگرد، 1381). به طور کلی در اختلالات بالینی، راهبردهــای کنـترل اغلـب مشـتمل بـر تلاش هـایی جـهت کنـترل جریــان هشــیاری اســت. در اختلالات اضطرابی و افسردگی که رویدادهای ذهنی اغلب به عنـوان نشـانه ای از فروپاشیدگی روانی است، افـراد ممکـن است تلاش کنند تا افکار خاصی را بازداری با به طریقـی فکـر کننـد که از فاجعه جلوگیری شود. در نظـر گرفتـن دانـش فراشـــناختی در زمینـه ی اختـلال هیجـانی و خلقی مفید است؛ زیرا در پـردازش اطلاعــات در انســان، شناخت تحــت تـأثیر عوامـل هیجـانی و فراشـناختی اسـت. بنـابراین، دستکاری حالت های احساسی ممکن است باعث تغیــیر ارزیابی-هـا و شناخت شود. با وجــود ایـن، اگـر فراشـناخت، شـناخت را کنـترل و هدایت می کند و آشفتگی در تفکر، اختلال هیجانی را که در ســطح باور است مشخص می کند، پس بسیار مهم است
Researchers سمانه حسن زاده (Student)، rahim yousefi (Primary Advisor)، Hassan Yaghoubi (Advisor)