Title
|
فراتحلیل اثربخشی آموزش مجازی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
عملکرد تحصیلی، آموزش مجازی، فراتحلیل، اندازه اثر
|
Abstract
|
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی آموزش مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش فراتحلیل بوده و جامعه آماری شامل مطالعات بوده که در فاصله سالهای 1395 تا 1400 در داخل و 2015 تا 2020 در خارج به صورت مقاله تمام متن در پایگاههای اطلاعاتی داخلی (Noormags، Magiran و SID) و خارجی (Pub-Med) در دسترس بودند. به منظور جمعآوری اطلاعات از چکلیست مشخصات طرحهای پژوهشی استفاده شد. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج و نیز تحلیل حساسیت 20 اندازه اثر از 19 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل، به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدلهای ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از نرمافزار CMA استفاده گردید. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشها نشان داد که آموزش مجازی بر عملکرد تحصیلی دارای اثربخشی مثبتی میباشند. به طوری که پس از حذف شش اندازه اثر پرت مقدار اندازه اثر ترکیبی برای مدل اثرات تصادفی (مدل انتخاب شده برای این فراتحلیل) از لحاظ آماری معنادار بود. همچنین اثرات مجازی بر عملکرد تحصیلی بر اساس روشهای نمونهگیری متفاوت است؛ اما بر اساس جنسیت تفاوتی وجود ندارد. با توجه به نتایج فراتحلیل میتوان گفت که استفاده از آموزش مجازی در عملکرد تحصیلی مؤثرترند و به کارگیری آموزش به صورت مجازی در نظام آموزشی توسط معلمان و مربیان میتواند آثار مطلوبی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان داشته باشند.
|
Researchers
|
isa barghi (First Researcher)، mohammadnaghi naghdi (Second Researcher)
|