Research Specifications

Home \چالش های یادگیری معکوس: تحلیل ...
Title چالش های یادگیری معکوس: تحلیل محتوای کیفی
Type of Research Article
Keywords یادگیری معکوس،تحلیل محتوای کیفی،موانع، چالش ها
Abstract طی دهه­ های اخیر، با پیشرفت سریع فناوری موبایل، ظهور سایت های وب 2.0 و گسترش شبکه های اجتماعی و از طرف دیگر همه­گیری کووید-19، نظام­های آموزشی را به سمت آموزش مجازی و مدل­های ترکیبی مثل یادگیری معکوس هدایت کرده­اند. پژوهش ­حاضر با هدف شناسایی و طبقه­ بندی چالش های اجرایی یادگیری معکوس انجام شده­است. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای استقرایی بوده و از مصاحبه نیمه­ساختاریافته و مرورنظام­مندِ مقالات فارسی و انگلیسی مستخرج از بانک­های اطلاعاتی داخلی(نور­مگز، بانک اطلاعاتی نشریات ایران و پایگاه علمی جهاد دانشگاهی) و خارجی (SCOPUS, ProQuest, Wiley, PubMed, Springer, Elsevier, Google scholar) با استفاده از کلیدواژه­های "یادگیری معکوس"، "آموزش معکوس "، "کلاس معکوس، "چالش" و "موانع" به همراه معادل انگلیسی آن­ها در بازه ­زمانی 1401-1395 و 2022-2013 استفاده شد. نتیجه جست­وجوی اولیه، در مجموع تعداد 1113 مقاله شد. پس از اعمال ملاک­های ورود و خروج در مجموع 100 مقاله( 28 مقاله فارسی و 72 مقاله انگلیسی) برای تحلیل انتخاب شدند. نتایج نشان می­دهند چالش های اجرایی یادگیری معکوس را می­توان در 8 طبقه شناسایی کرد. چالش های مرتبط با: فرد یادگیرنده؛ معلم و مدرسه؛ محتو؛ آموزش؛ خانواده؛ مدیریتی و عملیاتی؛ اخلاقی و امنیتی؛ فنی و تکنولوژیکی. با توجه به علاقه معلمان و محققان به یادگیری معکوس و تأثیرات ناشی از ویروس کووید-19 ضروری بود شکاف­ها و چالش های اجرایی یادگیری معکوس مورد بررسی، شناسایی و طبقه­ بندی گردد تا آگاهی و اطلاعات محققان و مربیان بیشتر؛ و زمینه ­ی ارایه راهکارهای بهبود و ارتقا این مدل؛ و از سوی دیگر راهنمای عمل، آمادگی و امکان برنامه ­ریزی بهتر برای اجرا و کاربرد اثربخش آن فراهم شود.
Researchers Hafez Sahebyar (First Researcher)، Ramin Habibi (Second Researcher)، javad mesrabadi (Third Researcher)، abolfazl farid (Fourth Researcher)