Title
|
وضعیت انعکاس ارزش ها دربرنامه درسی دوره اول متوسطه
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
ارزش های اجتماعی، ارزش های اخلاقی، ارزش های خانوادگی، ارزش های عبادی-اعتقادی، برنامه درسی
|
Abstract
|
آموزش و پرورش بستر توسعه انسانی است و توسعه انسانی کلید توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. دست اندرکاران حکومت و رهبران فکری جامعه باید بر این نکته باور داشته باشند و برای رسیدن به توسعه انسانی، برنامه ریزی صحیح و علمی و هدفدار و اقدامات عملی انجام دهند. این هدف تحقق پیدا نمی کند مگر با تقویت نظام آموزشی به ویژه آموزش و پرورش. نقشی که کتاب درسی، برنامه تربیتی مدارس و معلمان می توانند در تأمین هدف، هویت افرینی و هویت باوری فرزندان این سرزمین ایفا کنند بسیار بزرگ و مهم خواهد بود(جدیدی محمدآبادی، 1394). برای دست یافتن به این ارزش ها یا هر نوع اهداف و رسالت دیگری که آموزش یک کشور برای خود در قالب استفاده از رسانه کتاب در نظر میگیرد، کتاب باید دارای معیارها، اصول و ضوابط خاصی باشد که وجود آنها در فرآیند طراحی کتاب های درسی ضروریست. چراکه باید دانش آموزان را به اهدافی که مدنظر است و شورای عالی برای آن مدون کرده است، برسانند. یکی از راه هایی که می تواند این اطمینان را در ما به وجود بیاورد که کتاب منطبق بر اهداف برنامه درسی می باشد و همچنین اصول و معیارهای درست آموزشی در آن به کار گرفته شده، استفاده از روش تحلیل محتوا است. در تحلیل محتوای کتاب های درسی، اغلب از دو تکنیک کلی، فرمول های خوانایی و ابزارهای فهرستی (چک لیستها) استفاده می شود که هر تکنیک از تعدادی روش مختلف تشکیل شده است(نیک نفس و علی آبادی، 1392).
از سوی دیگر، در زندگی روزمره ما، تأثیر ارزش های افراد در تصمیماتی که به عنوان افراد یا اعضای جامعه اتخاذ می شود، انکارناپذیر است و ارزش ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به عنوان اصول راهنما در این فرآیندها مؤثر هستند. به عبارت دیگر، ارزش های متعلق به طور مستقیم بر ویژگی های شخصیتی تأثیر می گذارد و رفتارها را هدایت می کند (بیلگه و کساب ، 2020). در هر جامعه تعدادی ارزش-های فرهنگی، اخلاقی و سیاسی وجود دارد که این ارزش ها نقش مهمی در شکل گیری زندگی فردی و اجتماعی دارند. ضرورت انتقال ارزش ها ازین منظر دارای اهمیت است که طبق گفته های صاحب نظران، ارزش ها باعث جهت دادن به افکار رفتار و عواطف افراد یک جامعه می شوند و نقش مهمی در شکل گیری فرهنگ یک جامعه دارند . از این رو باید در جهت ارتقاء و تقویت آن ها در بین افراد جامعه تلاش کرد. بر ما روشن است که افراد در سنین کودکی تا جوانی ب
|
Researchers
|
(Student)، moosa piri (Primary Advisor)، Sirous Asadian (Advisor)
|