Research Specifications

Home \بررسی مفهوم مرگ در اشعار محمد ...
Title بررسی مفهوم مرگ در اشعار محمد آدم بر اساس نظریۀ نشانه شناسی پیرس
Type of Research Article
Keywords نشانه شناسی، نظریۀ پیرس، رمزگان، محمد آدم، مفهوم مرگ
Abstract نشانه شناسی ادبی به عنوان یکی از شیوه های نقد ادبی به بررسی ساختار دلالتی آثار ادبی می پردازد و با تحلیل جهان درون متن، نقش نشانه های زبانی در ساخت و تولید معنای اثر ادبی را بیان می کند. نظریۀ نشانه شناسی پیرس از روش های نقدی مناسب برای تحلیل آثار منظوم است که نشانه را به سه بخش بازنمون، موضوع و تفسیر تقسیم می کند. در این نظریه مفهوم نشانه و شکل نهایی آن از ارتباط این سه جزء با هم تشکیل می شود. در شعر معاصر، شاعر به کمک نشانه های زبانی مضمون های شعری اش را خلق می کند و به شکلی کنایی و غیرصریح اغراض شعری خود را بیان می دارد. محمد آدم شاعر مصری از شاعران نوگرایی است که مفهوم مرگ در اشعارش بازتاب وسیعی دارد و نشانه ها در خلق مضمون های شعری اش در مورد مرگ نقش مهمی ایفا می کند. مقاله حاضر می کوشد با تأکید بر نظریۀ نشانه شناسی پیرس و همچنین استفاده از مبانی نشانه شناسی رمزگان ها، نشانه های مربوط به مفهوم مرگ را در اشعار محمد آدم تحلیل کند و وجوه پنهان متن شعر او را آشکار سازد. داده های پژوهش حاکی از آن است که آدم از طریق بازنمون و تصاویر شعری و حالات مرئی همچون تصویر سقوط سنگ ها و عنکبوت های بزرگ و ... روساخت متن خود را می سازد و به کمک موضوع و با ذکر جزئیات، برخی ویژگی های مرگ نظیر ترسناک بودن و ناشناخته بودن آن، مفهوم نشانه های مربوط به مرگ را گسترش می دهد و در پایان با کمک تفسیر، مفهوم نشانه را تکمیل می کند و نگرش کلی خود نسبت به مقولۀ مرگ و زندگی را بیان می کند.
Researchers bahman aqazade (First Researcher)، Abdolahad Gheibi (Second Researcher)، mahin hajizadeh (Third Researcher)، hasan esmailzade (Fourth Researcher)