Research Specifications

Home \عوامل مؤثر بر حضور خیّرین در ...
Title عوامل مؤثر بر حضور خیّرین در حوزه ورزش: مرور سیتماتیک
Type of Research Thesis
Keywords خیّرین، ورزش، انگیزه خیّرین
Abstract در دنیای امروزی ورزش تنها یک فعالیّت اوقات فراغت نیست، بلکه به یک رویداد رقابتی و تجارتی بسیار قوی تبدیل شده است. مشارکت سازمان های چند ملیتی در فعالیّت های ورزشی و برگزاری رویدادهای بزرگ مثل المپیک و جام جهانی اهمیّت سرمایه گذاری در ورزش را چندین برابر کرده است (خان و همکاران، 2016). همچنین سرمایه گذاری در ورزش سبب کاهش هزینه ها در بخش های بهداشت، درمان و کاهش سطح ناهنجاری های فردی و اجتماعی می شود. حوزه ورزش با توجه به رابطه مستقیم آن با سلامت جامعه و نیز کمبود امکانات در این حوزه و ناکافی بودن بودجه دولتی در حوزه ورزش به حضور گسترده، نظام مند و برنامه ریزی شده خیّرین نیازمند است. به همین دلیل به منظور توسعه کمی و کیفی فرهنگ خیّریه در جامعه و بهره وری از توانایی خیّرین در تأمین نیاز های ورزشی و جذب و تشویق آن ها برای شرکت در حوزه ورزش ضروری است تا از استراتژی دقیق و روشن استفاده شود (کرمی و همکاران، 1401). در سال های اخیر ضرورت حضور خیّرین در حوزه ورزش به وضوح قابل مشاهده بوده و فعالیّت های بسیاری در این باره انجام شده تا ورزش و فعالیت های ورزشی در معرض دید خیّرین قرار گیرد (بونس و همکاران، 2016؛ اسدی جنتی و همکاران، 1398). مدیران و سازمان های ورزشی برای جذب خیّرین باید درک عمیقی از انگیزه های اساسی خیّرین داشته باشند و برنامه ای به کار ببرند که محرکه جذب را آغاز و آن را حفظ کند، برای این کار باید عوامل جذب خیّرین را شناسایی کنیم (کو و همکاران، 2014). برای دست یابی به برنامه و استراتژی دقیق و شناسایی انگیزه ها و درک رفتار خیّرین و جذب آن ها به حوزه ورزش، نیازمند مطالعات علمی فراوانی است (کرمی و همکاران، 1401). به نتایج چند نمونه از پژوهش های انجام شده از حضور خیّرین در حوزه ورزش می پردازیم؛ دلدار و همکاران (1399) بیان می کنند که به ترتیب برتری عوامل مؤثر مشارکت خیّرین در حوزه ورزش شامل عقاید دینی، علاقه به ورزش، کسب جایگاه اجتماعی، بنای یادبود برای گذشتگان و دادگری بوده است. پلیسو و همکاران (2019) بیان می کنند: مورد قابل توجه در جذب خیّرین در حوزه ورزش مشارکت عاطفی آن ها است. فیلو و همکاران (2011) در پژو هش خود به این نتیجه رسیدند که از عوامل منفی جذب خیّرین می توان به کمبود شایستگی پذیرش در میان خیّرین، کمبود نقدینگی و کمبود زمان را به عنوان عوامل حائز اهمیّت در
Researchers (Student)، Mahdi Bashiri (Primary Advisor)، Rasoul Faraji (Advisor)