Research Specifications

Home \واکاوی دیدگاه های معلمان دوره ...
Title واکاوی دیدگاه های معلمان دوره ابتدایی در مورد برنامه درسی ریاضی
Type of Research Presentation
Keywords برنامه درسی ریاضی، دیدگاه معلمان، دوره ابتدایی، تحلیل محتوای کیفی
Abstract هدف پژوهش حاضر واکاوی دیدگاه معلمان دوره ابتدایی در مورد برنامه درسی ریاضی اس ت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا ی کیفی از نوع عرفی است و تجزیهوتحلیل دادهها به روش تحلیل تماتیک و با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجامشده است. مشارک تکنندگان، معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز بودند که با روش نمونه گیری هدفمند ملاک مدار )دارای حداقل 5 سال سابقه تدریس و حداقل مدرک تحصیلی لیسانس( انتخاب شدند . تعداد نمون ههای پژوهش که پس از مرحلهی اشباع دادهها بهدس تآمده، 13 معلم است. روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بود. جهت اطمینانپذیری پژوهش از استراتژیهای بررسی توسط اساتید و بررسی توسط مشارک تکنندگان استفادهشده اس ت. یافتهها در 6 مقوله اصلی شامل چالشهای آموزش ریاضی، عوامل ضعف آموزش ریاضی، شیوه ارزشی ابی، روشهای تدریس مناس ب، نقش خانواده در پیشرف ت ریاضی و پی شنهادات تغییر برنامه درسی شناسایی شدند. درنتیجه با توجه به اینکه ریاضیات نقش بسیار مهمی در توسعه علوم مختلف ایفا میکند، بایستی بهجایگاه ریاض ی در سطوح مختلف آموزشی توجه ویژهای معطوف شود. دانشآموزان امروز، نقشآفرینان آینده کشور خواهند بود. با توسعه تواناییهای ر یاضی، دانشآموزان میتوانند یاد بگ یرند که چگونه ریاضیوار، بی ندیشند و چگونه به حل منطقی مسائل بپردازند.
Researchers Behboud Yarigholi (First Researcher)، (Second Researcher)