Title
|
اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر پرخاشگری، رفتار انطباقی و کفایت اجتماعی در کودکان کم توان ذهنی 7 تا 12 ساله
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی، پرخاشگری، رفتار انطباقی، کفایت اجتماعی، کودکان کم توان ذهنی
|
Abstract
|
کودکان کم توان ذهنی بیش از سایر کودکان درگیر مسائل و مشکلات رفتاری می شوند. همچنین میزان واکنش های هیجانی این کودکان به طور چشمگیری بیش از کودکان عادی است. بنابراین بررسی مشکلات هیجانی و اجتماعی کودکان با کم توانی ذهنی، اهمیت بسیار زیادی دارد (جباری دانشور، حسینی نسب و آزموده، 1401). کم توانی ذهنی محدودیت اساسی در کارکرد هوش است که تا قبل از 18 سالگی خود را نشان می دهد. میزان شیوع کم توانی ذهنی خفیف تقریبا 1 درصد از جمعیت کل است و میزان شیوع شدید آن تقریبا 6 در 1000 است و در مردان بیش از زنان هر دو نوع خفیف و شدید آن مشاهده می شود (حیدری، مشکبید حقیقی و شجاعی، 1401). همچنین طبق مطالعات صورت گرفته در آمریکا از هر 100 کودک، دو کودک با نوعی ناتوانی متولد می شوند و تخمین زده شده است که 7 تا 10 درصد از مردم جهان دچار نوعی ناتوانی هستند. در ایران نیز جمعیت کل افراد ناتوان به 1200000 نفر می رسد و سالانه 24 هزار کودک با ناتوانی هوشی و کم توانی ذهنی به این جمعیت اضافه می شوند. افراد کم توان ذهنی به دلیل محدودیت ها و مشکلاتی که در پردازش اطلاعات دریافتی از محیط تجربه می کنند، در فرآیندهای حل مسئله و سازگاری دچار مشکلات بسیار زیادی می شوند، این امر سبب می شود که این افراد در تمام طول عمر خود نیاز به مراقبت های خاص داشته باشند و هرگز نتوانند مستقل شوند (حسن پور علی، سیاه پوش، محمدنیا و صالحی تالی، 1400). بنابراین از آنجا که کم توانی ذهنی علاوه بر خود کودک، والدین و دیگر اعضای خانواده را نیز درگیر می کند، می توان گفت پژوهش بر روی مشکلات و ناسازگاری های این کودکان و یافتن روش آموزشی و درمانی مناسبی که بتواند به کاهش مشکلات آنان و خانواده های شان کمک کند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یافتن روش آموزشی مناسب برای کودکان کم توانی ذهنی، به مشاوران، درمانگران و خانواده ها کمک خواهد کرد تا بتوانند سازگاری بیشتری در این کودکان ایجاد کنند و تا آنجا که امکان دارد شیوه زندگی این کودکان را به زندگی سایر افراد جامعه نزدیک کنند. همچنین آموزش های مناسب به این کودکان کمک خواهد کرد تا بتوانند ارتباط موثرتری با والدین و سایر افراد جامعه برقرار کنند و از این طریق زندگی راحت تر و بانشاط تری را تجربه کنند. ضرورت انجام این مطالعه نیز در این است که کم توانی ذهنی یکی از عمده ترین، پیچیده ترین و دش
|
Researchers
|
Farshid Nabizadeh Balkhkanloo (Student)، mehran soleymani (Primary Advisor)، karim abdolmohammadi (Advisor)
|